In Italy the secondary school provides the institution of the school-work alternation as a bridge between theory and practice and as a device for collaboration between school and the world of work. The article, starting from a general psycho-pedagogical framework, tries to outline some of the issues still to be tackled regarding the application of this standard to the study path of students with intellective disorders. The possibility of experimenting on the field with one's potential is an opportunity that, in addition to clarifying the horizon of each, activates the reflection on the self, on its own autonomy and self-determination.

In Italia la scuola secondaria di secondo grado prevede l’istituto dell’alternanza scuola-lavoro come ponte fra la teoria e la pratica e come dispositivo per la collaborazione fra scuola e mondo del lavoro. L’articolo, partendo da una cornice psicopedagogica generale, cerca di delineare alcune delle questioni ancora da affrontare per quanto riguarda l’applicazione di tale norma al percorso di studi degli studenti con disabilità intellettive. La possibilità di sperimentare sul campo le proprie potenzialità è un’occasione che, oltre a chiarire l’orizzonte di ciascuno, attiva la riflessione sul sé, sulla propria autonomia e sulla propria autodeterminazione.

Scuola e lavoro tra formazione e orientamento delle persone con disabilità intellettiva

Donatella Fantozzi
2019-01-01

Abstract

In Italy the secondary school provides the institution of the school-work alternation as a bridge between theory and practice and as a device for collaboration between school and the world of work. The article, starting from a general psycho-pedagogical framework, tries to outline some of the issues still to be tackled regarding the application of this standard to the study path of students with intellective disorders. The possibility of experimenting on the field with one's potential is an opportunity that, in addition to clarifying the horizon of each, activates the reflection on the self, on its own autonomy and self-determination.
2019
Fantozzi, Donatella
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/983743
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact