When Sergio Tofano put into prints Il teatro all’antica italiana, in 1965, he was approaching the threshold of 80 years. In his very long career, his eccentric personality manifested in different ways; as a polished actor, being on service of several theatrical and film directors (including his friend and master Virgilio Talli); as a designer of covers and comic strips; as an author of plays and scripts (I need only mention the six comedies dedicated to Mr. Bonaventura, the character which he himself interpreted with his pleasant wit); finally, as an acting coach for the National Academy of Dramatic Art. Maybe this latter experience inspired the retrospective thoughts merged in the essay published in 1965: honest and reliable considerations, but also exceptionally scratchy, in which it emerges clearly his disenchanted, self deprecating and spiteful gaze, turned to his own past and to the professional environment that had welcomed him. This contribution aims to inquire the pages of Il teatro all’antica italiana and find out the clear thoughts of Tofano about the profession of actor and about actors themselves, often endowed in dynasties of sons and daughters.

Quando Sergio Tofano dette alle stampe Il teatro all’antica italiana, nel 1965, si stava avvicinando alla soglia degli 80 anni, facendo brillare gli ultimi lampi di una carriera assai lunga, in cui la sua personalità originale e innovatrice si era espressa in modi differenti: come raffinato attore, mettendosi al servizio di numerosi registi teatrali e cinematografici (fra i quali l’amico e maestro Virgilio Talli, nella cui compagnia rimase dal 1913 al 1924); percorrendo sentieri creativi più personali, come disegnatore di copertine, caricature, strisce a fumetti, e come autore di opere teatrali e sceneggiature (basti citare le sei commedie dedicate al personaggio del Signor Bonaventura, da lui stesso interpretato con la piacevole arguzia che gli è sempre stata riconosciuta); infine come docente di recitazione per l’Accademia Nazionale d’Arte Drammatica. Furono forse proprio le energie rivolte all’insegnamento a stimolare le riflessioni retrospettive confluite nel testo edito da Rizzoli: considerazioni oneste e attendibili, ma anche eccezionalmente graffianti, in cui emerge con chiarezza, insieme alla propensione di Tofano per l’autoanalisi e l’autoironia, lo sguardo disilluso e quasi dispettoso rivolto al suo proprio passato e all’ambiente professionale che lo aveva accolto. In particolare, questo contributo intende distillare dalle pagine di Il teatro all’antica italiana – divaganti tra la ponderazione critica e la prospettiva didattica – il pensiero lucidissimo di Tofano intorno al mestiere d’attore e ai suoi esponenti, sovente allignati in dinastie di figli d’arte.

Maledetti figli d’arte. Il teatro all’antica italiana nei ricordi di Sergio Tofano

Carlo Titomanlio
2019-01-01

Abstract

When Sergio Tofano put into prints Il teatro all’antica italiana, in 1965, he was approaching the threshold of 80 years. In his very long career, his eccentric personality manifested in different ways; as a polished actor, being on service of several theatrical and film directors (including his friend and master Virgilio Talli); as a designer of covers and comic strips; as an author of plays and scripts (I need only mention the six comedies dedicated to Mr. Bonaventura, the character which he himself interpreted with his pleasant wit); finally, as an acting coach for the National Academy of Dramatic Art. Maybe this latter experience inspired the retrospective thoughts merged in the essay published in 1965: honest and reliable considerations, but also exceptionally scratchy, in which it emerges clearly his disenchanted, self deprecating and spiteful gaze, turned to his own past and to the professional environment that had welcomed him. This contribution aims to inquire the pages of Il teatro all’antica italiana and find out the clear thoughts of Tofano about the profession of actor and about actors themselves, often endowed in dynasties of sons and daughters.
2019
Titomanlio, Carlo
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/996390
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact