This paper analyses the Mare amoroso, underlining its double communicative dimension. On the one hand, the text is addressed to the beloved dea, aiming to inspire her (‘voi’) with compassion; on the other hand, the poem conveys a warning about the inevitable pain caused by love, addressed to the reader (‘tu’). These ideas are expressed using a visual strategy: two inscriptions embedded in the text. Therefore it is possible to compare the poem with other negative representations of love, such as Guittone D’Arezzo’s Del carnale amore.
Il contributo propone una lettura del Mare amoroso focalizzata sulla duplice funzione comunicativa del testo: da un lato, l’iperbolica rappresentazione della sofferenza amorosa del poeta, intesa a suscitare nella donna (‘voi’) un sentimento di compassione; dall’altro, l’ammonimento sulla natura crudele dell’amore rivolto a chi ancora non ne abbia sperimentato le sofferenze (‘tu’). Il doppio messaggio è reso concreto e memorabile grazie a due ‘epigrafi’ racchiuse nel testo, una strategia didattico-visuale che consente di mettere in relazione il Mare amoroso con altre rappresentazioni negative di amore di fine Duecento, come la corona di sonetti Del carnale amore di Guittone d’Arezzo.
«La dritta somiglianza»: il Mare amoroso e le strategie visuali della poesia didattica
Elisa OrsiInvestigation
2022-01-01
Abstract
This paper analyses the Mare amoroso, underlining its double communicative dimension. On the one hand, the text is addressed to the beloved dea, aiming to inspire her (‘voi’) with compassion; on the other hand, the poem conveys a warning about the inevitable pain caused by love, addressed to the reader (‘tu’). These ideas are expressed using a visual strategy: two inscriptions embedded in the text. Therefore it is possible to compare the poem with other negative representations of love, such as Guittone D’Arezzo’s Del carnale amore.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.