The volume analyses the nexus between education, society and institutions in the work of Mary Wollstonecraft. It also offers a particular focus on some aspects which are relevant from a legal and philosophical perspective, such as: the relationship between rights, freedom and Republicanism; the mutual link between public and private sphere of existence; virtue and civic friendship; law and morals. The arguments emphasise, following Wollstonecraft’s view, the relevance of the equality principle as a foundational criterion for citizenship.

Il volume indaga i nessi tra questione educativa, assetti sociali e istituzioni nell’opera di Mary Wollstonecraft approfondendo, in particolare, alcuni aspetti rilevanti sul piano giusfilosofico: il rapporto tra diritti, libertà e prospettiva repubblicana; la problematica relazione tra sfera pubblica e sfera privata dell’esistenza; il nesso tra virtù e amicizia civica, nonché quello tra diritto e morale. L’argomentazione si muove nel solco, tratteggiato dalla stessa pensatrice, del principio di eguaglianza inteso quale criterio fondativo della cittadinanza.

"Il diritto di pensare con la propria testa". Educazione, cittadinanza e istituzioni in Mary Wollstonecraft

Serena Vantin
2018-01-01

Abstract

The volume analyses the nexus between education, society and institutions in the work of Mary Wollstonecraft. It also offers a particular focus on some aspects which are relevant from a legal and philosophical perspective, such as: the relationship between rights, freedom and Republicanism; the mutual link between public and private sphere of existence; virtue and civic friendship; law and morals. The arguments emphasise, following Wollstonecraft’s view, the relevance of the equality principle as a foundational criterion for citizenship.
2018
Vantin, Serena
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/935795
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact