Besides the striking elements of the televisual appearances that, starting from the late 1970s, promoted Nanni Moretti as a young idiosyncratic film director, the formal elements of his cinema are key factors that mark a watershed between his production and the previous generations of Italian filmmakers. In this respect, musical choices work as significant stylistic markers. This article investigates the musical moments in Moretti’s films of the 1980s, which are characterised by a sharp distinction between the use of original orchestral music and the use of songs. While the orchestral scores, composed by Franco Piersanti and later by Nicola Piovani, set the dramatic, elegiac or sentimental tone of the stories, songs convey the protagonists’ idiosyncratic behaviours in a direct way. It is not difficult to identify coherent groups of songs: on the one hand, 1960s Italian pop songs are exploited to underline the main narrative junctions and the turning points in "Bianca" (1984) and "La messa è finita" (1985); on the other, Franco Battiato’s songs filter the altered perception of the main characters, adhering to their idiosyncratic performances and more often than not triggering comic effects. "Palombella rossa" (1989) reveals an unprecedented attention to the formal features of the songs used and to the constructive principles of music video, which had recently become the most widespread format of song in television. Yet, the way in which Battiato’s “E ti vengo a cercare” wedges in the film’s underlying structure and ideological framework especially sets forth the generational trait that is so typical of Moretti’s cinema: throughout the 1980s, the latter seems more and more keen on affirming the reality of the media through emphasizing their performativity.

Oltre agli aspetti eclatanti delle apparizioni televisive che a partire dagli anni settanta offrirono al pubblico Nanni Moretti come giovane regista idiosincratico, sono gli elementi formali dei suoi film a stabilire la distanza dalle precedenti generazioni di registi italiani. In tal senso le scelte musicali sono un marcatore stilistico determinante. L’articolo prende in esame alcuni momenti musicali dei film di Moretti degli anni ottanta, caratterizzati da una netta distinzione tra l’uso di musica originale e l’uso di canzoni. Se le partiture orchestrali, affidate a Franco Piersanti e in seguito a Nicola Piovani, conferiscono un tono drammatico, elegiaco o sentimentale alle vicende dei film, le canzoni veicolano in modo più diretto l’idiosincrasia dei protagonisti. In quest’ultimo caso non è difficile individuare raggruppamenti coerenti: in "Bianca" (1984) e "La messa è finita" (1985) le canzoni italiane degli anni sessanta sono usate per sottolineare gli snodi centrali e i momenti di svolta della narrazione, mentre le canzoni di Franco Battiato filtrano la percezione alterata dei protagonisti e aderiscono alle loro performance idiosincratiche, spesso innescando l’effetto comico. In "Palombella rossa" (1989) emerge un’attenzione inedita agli aspetti formali delle canzoni impiegate e ai principi costruttivi del videoclip, che era diventato da alcuni anni il formato della canzone più diffuso in televisione. Ma è soprattutto il modo in cui “E ti vengo a cercare” di Battiato si incunea nella struttura e nello sfondo ideologico del film a sancire il tratto generazionale che è così caratteristico del cinema di Moretti; quest’ultimo, nel corso degli anni ottanta, sembra sempre più incline ad affermare la realtà dei media enfatizzandone la performatività.

Idiosincrasie generazionali: musica e media nel cinema di Nanni Moretti degli anni Ottanta

Alessandro Cecchi
2019-01-01

Abstract

Besides the striking elements of the televisual appearances that, starting from the late 1970s, promoted Nanni Moretti as a young idiosyncratic film director, the formal elements of his cinema are key factors that mark a watershed between his production and the previous generations of Italian filmmakers. In this respect, musical choices work as significant stylistic markers. This article investigates the musical moments in Moretti’s films of the 1980s, which are characterised by a sharp distinction between the use of original orchestral music and the use of songs. While the orchestral scores, composed by Franco Piersanti and later by Nicola Piovani, set the dramatic, elegiac or sentimental tone of the stories, songs convey the protagonists’ idiosyncratic behaviours in a direct way. It is not difficult to identify coherent groups of songs: on the one hand, 1960s Italian pop songs are exploited to underline the main narrative junctions and the turning points in "Bianca" (1984) and "La messa è finita" (1985); on the other, Franco Battiato’s songs filter the altered perception of the main characters, adhering to their idiosyncratic performances and more often than not triggering comic effects. "Palombella rossa" (1989) reveals an unprecedented attention to the formal features of the songs used and to the constructive principles of music video, which had recently become the most widespread format of song in television. Yet, the way in which Battiato’s “E ti vengo a cercare” wedges in the film’s underlying structure and ideological framework especially sets forth the generational trait that is so typical of Moretti’s cinema: throughout the 1980s, the latter seems more and more keen on affirming the reality of the media through emphasizing their performativity.
2019
Cecchi, Alessandro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
BT_129-130_Cecchi_.pdf

solo utenti autorizzati

Descrizione: pdf editore
Tipologia: Versione finale editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 1.06 MB
Formato Adobe PDF
1.06 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1001768
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact