No other sector enjoyed as much attention on the part of the state as did the cinema in the Fascist period in Italy. Despite differing opinions among the “men of the Duce” and its modest importance in the industrial and economic system of the country, the regime supported the film industry with a volume of legislation that has been called “elephantine”: 47 provisions were passed between 1927 and 1942, not counting implementing measures, norms for conversion and others expressly aimed at the Venice International Film Festival (1932), the Experimental Centre of Cinema (1935) and Cinecittà (1937). Besides the incentive legislation, this contribution takes into consideration various other aspects of the topic, since public intervention in those years was so pervasive as to require us to broaden our study. These aspects range from control to censorship and from communication to propaganda. Further considerations must be paid to political-institutional factors, as state action also foresaw the creation of ad hoc organisms such as the Sottosegretariato di Stato per la stampa e la propaganda [State Vice-Secretary of the Press and Propaganda] in 1934, under the direct aegis of Mussolini, and the Direzione Generale della Cinematografia [General Direction of Cinema], whose head manager was Luigi Freddi, one of the main “hierarchs of celluloid” during the two decades of the Fascist regime.

Nessun settore ha goduto nel periodo fascista di tanta attenzione da parte dello Stato come quello cinematografico. Nonostante la diversità di vedute fra gli “uomini del duce” e la modesta rilevanza nel sistema industriale ed economico del Paese, il regime sostenne la cinematografia con una produzione normativa che è stata definita “quasi elefantiaca”: ben 47 provvedimenti dal 1927 al 1942, esclusi i regolamenti attuativi, le norme di conversione e quelle espressamente rivolte alla Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica di Venezia (1932), al Centro Sperimentale di Cinematografia (1935) e a Cinecittà (1937). Il contributo non esamina solo la legislazione incentivante: l’intervento pubblico è in quegli anni così pervasivo da richiedere la considerazione di altri aspetti, dal controllo alla censura, dalla comunicazione alla propaganda. A questi si aggiungono i fattori politico-istituzionali, perché l’azione dello Stato si traduce anche nella creazione di organismi ad hoc, quali nel 1934 il Sottosegretariato di Stato per la stampa e la propaganda, alla diretta dipendenza di Mussolini, e la Direzione Generale della Cinematografia, ai cui vertici è posto Luigi Freddi, uno dei principali “gerarchi di celluloide” del ventennio.

L’intervento dello Stato in un settore “strategico”: la cinematografia nell’Italia fascista

Manetti Daniela
2019-01-01

Abstract

No other sector enjoyed as much attention on the part of the state as did the cinema in the Fascist period in Italy. Despite differing opinions among the “men of the Duce” and its modest importance in the industrial and economic system of the country, the regime supported the film industry with a volume of legislation that has been called “elephantine”: 47 provisions were passed between 1927 and 1942, not counting implementing measures, norms for conversion and others expressly aimed at the Venice International Film Festival (1932), the Experimental Centre of Cinema (1935) and Cinecittà (1937). Besides the incentive legislation, this contribution takes into consideration various other aspects of the topic, since public intervention in those years was so pervasive as to require us to broaden our study. These aspects range from control to censorship and from communication to propaganda. Further considerations must be paid to political-institutional factors, as state action also foresaw the creation of ad hoc organisms such as the Sottosegretariato di Stato per la stampa e la propaganda [State Vice-Secretary of the Press and Propaganda] in 1934, under the direct aegis of Mussolini, and the Direzione Generale della Cinematografia [General Direction of Cinema], whose head manager was Luigi Freddi, one of the main “hierarchs of celluloid” during the two decades of the Fascist regime.
2019
Manetti, Daniela
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Manetti_estratto.pdf

solo utenti autorizzati

Tipologia: Versione finale editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 1.12 MB
Formato Adobe PDF
1.12 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1019305
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact