On September 20, 1918, after having celebrated the morning mass, a young Capuchin from the province of Foggia, father Pio from Pietrelcina, received on his body the stigmata of the Passion of Christ. Less than one century later, on June 16, 2002, Pope John Paul II would declare him a saint, in front of hundreds of thousands of believers gathered in Saint Peter’s Square to witness the acknowledgement of the “lived sanctity” most invoked by the Italian catholic world throughout the Twentieth century. «Alter Christus», «mystic fit for a psychiatric clinic», «little chemist», saint and «idol made of tow»: in the wake of the recent book by Sergio Luzzatto, Padre Pio. Miracoli e politica nell’Italia del Novecento (Einaudi, Torino, 2007), this article intends to run through the main moments of the biography of the “stigmatized friar”, in the context of 20th century Italy, with special concern – also on the basis of unpublished documents – for the interaction between padre Pio’s mystic experience and the political and religious imagination of the Italians living in his time.

Il 20 settembre 1918, un giovane cappuccino della provincia foggiana, padre Pio da Pietrelcina, riceveva sul proprio corpo, dopo aver recitato la messa mattutina, le stimmate della Passione di Cristo. Poco meno di un secolo più tardi, il 16 giugno 2002, Giovanni Paolo II ne avrebbe proclamata la santità, in una piazza San Pietro affollata da centinaia di migliaia di fedeli accorsi per l’affermazione della «santità vissuta» più invocata del Novecento cattolico italiano. «Alter Christus», «mistico da clinica psichiatrica», «piccolo chimico», santo e «idolo di stoppa»: l’articolo si propone, sulla scia del recente libro di Sergio Luzzatto, Padre Pio. Miracoli e politica nell’Italia del Novecento (Einaudi, Torino, 2007) di ripercorrere i momenti essenziali della biografia del frate con le stimmate nel contesto dell’Italia del XX secolo, approfondendo in particolare – anche a partire da materiali inediti – l’interazione tra l’esperienza mistica di padre Pio e l’immaginario, politico e religioso, degli italiani del suo tempo.

Padre Pio. Miracoli e politica nell’Italia del Novecento. In margine a una recente biografia di Sergio Luzzatto

Sante Lesti
2010-01-01

Abstract

On September 20, 1918, after having celebrated the morning mass, a young Capuchin from the province of Foggia, father Pio from Pietrelcina, received on his body the stigmata of the Passion of Christ. Less than one century later, on June 16, 2002, Pope John Paul II would declare him a saint, in front of hundreds of thousands of believers gathered in Saint Peter’s Square to witness the acknowledgement of the “lived sanctity” most invoked by the Italian catholic world throughout the Twentieth century. «Alter Christus», «mystic fit for a psychiatric clinic», «little chemist», saint and «idol made of tow»: in the wake of the recent book by Sergio Luzzatto, Padre Pio. Miracoli e politica nell’Italia del Novecento (Einaudi, Torino, 2007), this article intends to run through the main moments of the biography of the “stigmatized friar”, in the context of 20th century Italy, with special concern – also on the basis of unpublished documents – for the interaction between padre Pio’s mystic experience and the political and religious imagination of the Italians living in his time.
2010
Lesti, Sante
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1034374
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