The role of museum has completely changed through years, keeping up with the increase of complexity of society, her needs and expectations. The functions of museum have been considered for forty years, not only by insiders but also by public and research bodies, both national and supranational, who gathered his social meaning by investing energies and resources for educational projects. Tha Anglo-Saxon world (specially UK) developed studies on a specific aspect among the possible social implications of museum: inclusion, that is the utilization of museum to semplify the integration of citizens born in the community, but on her fringe, and new citizens, foreings resident in the community for longtime as well, but not yet integrated. Following this path, on 2004 the municipality of Pontedera, supported by Province of Pisa, presented the project “The museum of mediation – Workshop of museal education”.
Il ruolo del museo nel tempo si è radicalmente trasformato, di pari passo con l’aumentare della complessità della società, delle sue esigenze e delle sue aspettative nei confronti di questa istituzione. Negli ultimi quarant’anni le funzioni del museo sono state al centro della riflessione non solo degli addetti ai lavori, ma anche di enti pubblici e di ricerca, sia nazionali che sovranazionali, che ne hanno colto in particolare il significato sociale, investendo energie e risorse in progetti di educazione (o come si diceva fino a qualche anno fa, didattica) museale. Il mondo anglosassone e in particolare l’Inghilterra, fra le possibili implicazioni sociali del museo, ha presto privilegiato un particolare aspetto: l’inclusione, cioè l’utilizzo del museo come facilitatore dell’integrazione, sia di cittadini nati nella comunità ma che vivono ai margini di essa, sia di nuovi cittadini, stranieri residenti anche da lungo tempo nella comunità ma non integrati. Su questa scia, nel 2004 il Comune di Pontedera, con il patrocinio della Provincia di Pisa, ha presentato alla Regione Toscana il progetto “Il museo della mediazione – Cantieri di educazione museale”.
Il Museo della mediazione
tarantino
2009-01-01
Abstract
The role of museum has completely changed through years, keeping up with the increase of complexity of society, her needs and expectations. The functions of museum have been considered for forty years, not only by insiders but also by public and research bodies, both national and supranational, who gathered his social meaning by investing energies and resources for educational projects. Tha Anglo-Saxon world (specially UK) developed studies on a specific aspect among the possible social implications of museum: inclusion, that is the utilization of museum to semplify the integration of citizens born in the community, but on her fringe, and new citizens, foreings resident in the community for longtime as well, but not yet integrated. Following this path, on 2004 the municipality of Pontedera, supported by Province of Pisa, presented the project “The museum of mediation – Workshop of museal education”.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.