In the eighteenth century, experiences and pressures converged on the Doric that were the result of rediscoveries and of more or less analytical studies, but together with stylistic questions linked to the evolution of proportions over time there was a practical requirement for empirical understanding of the forms followed by Piranesi. In his Della Magnificenza, the architect aimed to investigate the functionality of some of the Order’s basic articulations, not by chance focusing on the texture of the horizontal elements and the effective tectonic coherence of the crucial triglyph, which was regarded as the their formalised memory. The ambiguous nature of the triglyph is confirmed by the sensational truth of its origin. In the epiphany of this revelation, mimetic realism finds, unexpectedly, its most lucid and surprising representation and an extremely logical correspondence between veritas and imagines.

Nel XVIII secolo convergono sul dorico esperienze e pressioni frutto di riscoperte, studi e conoscenze più o meno analitiche, ma accanto ai problemi di carattere stilistico legati all’evoluzione delle proporzioni durante i secoli, vi è un’esigenza pratica di conoscenza empirica delle forme perseguita da Piranesi. In Della Magnificenza l’architetto indaga la funzionalità di alcune articolazioni fondamentali dell’ordine, focalizzando l’attenzione sulla testura delle travature orizzontali e l’effettiva coerenza tettonica del cruciale triglifo, che delle testate di quelle era considerata memoria formalizzata. L’ambigua natura del triglifo è ripercorsa fino all’eclatante annuncio della verità sulla sua origine. Nell’epifania di questa rivelazione il razionalismo mimetico trova, inaspettatamente, la sua più lucida e sorprendente rappresentazione e una corrispondenza estremamente logica fra veritas e imagines.

Veritas e Imagines. Piranesi e la natura ambigua del triglifo nella logica funzionale della trabeazione dorica

Bertoncini Sabatini paolo
Primo
2020-01-01

Abstract

In the eighteenth century, experiences and pressures converged on the Doric that were the result of rediscoveries and of more or less analytical studies, but together with stylistic questions linked to the evolution of proportions over time there was a practical requirement for empirical understanding of the forms followed by Piranesi. In his Della Magnificenza, the architect aimed to investigate the functionality of some of the Order’s basic articulations, not by chance focusing on the texture of the horizontal elements and the effective tectonic coherence of the crucial triglyph, which was regarded as the their formalised memory. The ambiguous nature of the triglyph is confirmed by the sensational truth of its origin. In the epiphany of this revelation, mimetic realism finds, unexpectedly, its most lucid and surprising representation and an extremely logical correspondence between veritas and imagines.
2020
BERTONCINI SABATINI, Paolo
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1047741
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact