The main goal of this chapter is to adopt an Aristotelian model in order to account for Husserl's conception of philosophical subjectivity. By comparing nous poietikos with light, Aristotle introduces the model of the double actualization according to which active intellect makes things thinkable and at the same time actually thinks. I will examine Husserl's distinction of the stages of phenomenological research in light of Aristotle's model of double actualization. My thesis is that the phenomenologizing subject can be described as an active power (héxis, in Aristotle's terms) to be fully actualized by adopting a self-critical attitude toward phenomenological research. This will also allow me to argue that at the level of the natural attitude, the mundane ego trains itself to make a trascendental attitude habitual in an unconscious and involuntary manner (en parergoi, in Aristotle's terms)

Obiettivo di questo articolo è di adottare il modello aristotelico della doppia attualizzazione per interpretare la teoria husserliana della soggettività filosofica. Comparando l'intelletto attivo alla luce, nel De Anima Aristotele introduce l'idea che l'intelletto pensi effettivamente gli intelligibili nello stesso momento in cui li rende pensabili. L'articolo esamina gli stadi del lavoro fenomenologico così come sono stati descritti da Husserl cercando di mostrare come il soggetto fenomenologizzante possa essere inteso come una potenzialità attivata ( un habitus o héxis, in lessico aristotelico ) da rendere effettivamente attuale attraverso l'adozione di una prospettiva fenomenologica auto-critica. Questo consente anche di sostenere che a livello dell'atteggiamento naturale, l'ego mondano eserciti se stesso per attuare il rivolgimento trascendentale in modo inconscio e involontario o, per utilizzare il vocabolario aristotelico, si potrebbe dire anche in modo incidentale.

The phenomenologizing subject as an active power: An Aristotelian Model for Husserl's theory of subjectivity

MANCA D
2017-01-01

Abstract

The main goal of this chapter is to adopt an Aristotelian model in order to account for Husserl's conception of philosophical subjectivity. By comparing nous poietikos with light, Aristotle introduces the model of the double actualization according to which active intellect makes things thinkable and at the same time actually thinks. I will examine Husserl's distinction of the stages of phenomenological research in light of Aristotle's model of double actualization. My thesis is that the phenomenologizing subject can be described as an active power (héxis, in Aristotle's terms) to be fully actualized by adopting a self-critical attitude toward phenomenological research. This will also allow me to argue that at the level of the natural attitude, the mundane ego trains itself to make a trascendental attitude habitual in an unconscious and involuntary manner (en parergoi, in Aristotle's terms)
2017
Manca, D
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1059498
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