The work proposes an approach to civic education, citizenship and legality, through the paradox of transgression given by the so-called street art, which allows you to transform the broken rule into unprecedented and creative possibilities of self-expression, but also of the sense of belonging. to the community in which one is inserted. By contaminating canonical institutional intervention with forms of expression and communication strategies not contemplated by school curricula, it is possible to encourage the development of skills necessary to face the challenges that life offers with a critical spirit.
Il volume propone un approccio all’educazione civica, alla cittadinanza e alla legalità, attraverso il paradosso della trasgressione dato dalla cosiddetta street art, che permette di trasformare la regola infranta in possibilità inedite e creative di espressione di sé, ma anche del senso di appartenenza alla comunità nella quale si è inseriti. Contaminando l’intervento istituzionale canonico con forme espressive e strategie comunicative non contemplate dai curricoli scolastici, è possibile favorire lo sviluppo di competenze necessarie per affrontare con spirito critico le sfide che la vita propone.
A regola d’arte. La street art tra didattica della legalità e paradosso della trasgressione
Fantozzi D
2020-01-01
Abstract
The work proposes an approach to civic education, citizenship and legality, through the paradox of transgression given by the so-called street art, which allows you to transform the broken rule into unprecedented and creative possibilities of self-expression, but also of the sense of belonging. to the community in which one is inserted. By contaminating canonical institutional intervention with forms of expression and communication strategies not contemplated by school curricula, it is possible to encourage the development of skills necessary to face the challenges that life offers with a critical spirit.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.