L’isola di Arturo’s protagonist is influenced by two models drawn from Mozart’s operas : like prince Tamino in "Die Zauberflöte", Arturo has to pass some painful initiation trials to achieve manhood, and like Cherubino, the page of "Le nozze di Figaro", he is seduced by a lot of interchangeable objects of desire. Starting from this second model, it is possible to read the novel in light of triangular desire theory, comparing Arturo to characters from Cervantes, Flaubert, Shakespeare and Stendhal, which formed the core of René Girard’s theory.
Il protagonista dell’Isola di Arturo risulta influenzato da due modelli mozartiani: come il principe Tamino di "Die Zauberflöte", supera delle dolorose prove iniziatiche per accedere alla maturità; come il paggio Cherubino delle "Nozze di Figaro", è attratto da molteplici e intercambiabili oggetti del desiderio. A partire da questo secondo paradigma, è possibile approfondire l’interpretazione del romanzo alla luce della teoria del desiderio triangolare, anche attraverso un rapido confronto tra Arturo e alcuni personaggi di Cervantes, Flaubert, Shakespeare, Stendhal, già al centro della riflessione girardiana.
Le prove del principe e i desideri del paggio: paradigmi mozartiani e ascendenze romanzesche del fanciullo Arturo
luca danti
2020-01-01
Abstract
L’isola di Arturo’s protagonist is influenced by two models drawn from Mozart’s operas : like prince Tamino in "Die Zauberflöte", Arturo has to pass some painful initiation trials to achieve manhood, and like Cherubino, the page of "Le nozze di Figaro", he is seduced by a lot of interchangeable objects of desire. Starting from this second model, it is possible to read the novel in light of triangular desire theory, comparing Arturo to characters from Cervantes, Flaubert, Shakespeare and Stendhal, which formed the core of René Girard’s theory.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.