Between 1818 and 1851, under the artistic direction of Lorenzo Nottolini, the territory of Lucca became a design laboratory focused on the idea of fusion between walled city and countryside. In the vision of a centre in the form of a palace that projects itself towards an immense garden, it is the shady plant colonnades, with tall trees arranged like wings, that outline a natural ordonnance expression of a global and coordinated management of the landscape, imbued with Romanticism and polytechnic spirit.
Tra il 1818 e il 1851, sotto la direzione artistica di Lorenzo Nottolini, il territorio lucchese diviene un laboratorio progettuale incentrato sull’idea di fusione tra città murata e campagna. Nella visione di un centro in forma di palazzo che si proietta verso un immenso giardino, sono gli ombrosi colonnati vegetali, con alberi d’alto fusto disposti come ali, a delineare un’ordonnance naturale espressione di una gestione globale e coordinata del paesaggio, imbevuta di Romanticismo e spirito politecnico.
Il richiamo della natura: le ordonnances vegetali di Lorenzo Nottolini nella ridefinizione romantica della città-stato lucchese
Paolo Bertoncini Sabatini
Conceptualization
2020-01-01
Abstract
Between 1818 and 1851, under the artistic direction of Lorenzo Nottolini, the territory of Lucca became a design laboratory focused on the idea of fusion between walled city and countryside. In the vision of a centre in the form of a palace that projects itself towards an immense garden, it is the shady plant colonnades, with tall trees arranged like wings, that outline a natural ordonnance expression of a global and coordinated management of the landscape, imbued with Romanticism and polytechnic spirit.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.