This contribution concerns the personal scope of the French consumer law and its influence on the recent reform of the provisions of the Civil Code on the law of contract. In particular, it deals with both the definitions of “consumer” and “non-professional” (the latter, a typical figure of the French law) developed by the statutes and the courts, and the reflections which certain trends of the sectoral legislation have had, to a certain extent, on some choices carried out through the recodification process.
Il contributo indaga la portata soggettiva delle discipline consumeristiche nel diritto francese e la loro influenza sulla recente riforma delle norme generali del codice civile sul contratto, soffermandosi, in particolare, sull’evoluzione normativa e giurisprudenziale delle nozioni di “consumatore” e “non-professionista” (quest’ultima, di matrice prettamente interna) e sui riflessi che certe tendenze di fondo della legislazione di settore hanno avuto, in qualche misura, su alcune opzioni adottate in occasione del processo di ricodificazione.
Profili soggettivi e influenze sistematiche dei contratti dei consumatori nel diritto francese
azzarri
2022-01-01
Abstract
This contribution concerns the personal scope of the French consumer law and its influence on the recent reform of the provisions of the Civil Code on the law of contract. In particular, it deals with both the definitions of “consumer” and “non-professional” (the latter, a typical figure of the French law) developed by the statutes and the courts, and the reflections which certain trends of the sectoral legislation have had, to a certain extent, on some choices carried out through the recodification process.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.