In questa monografia viene condotta un'accurata analisi testuale e narratologica del celebre romanzo wildiano tenendo conto della recente e vastissima bibliografia critica (vd. Bibliografia, pp. 241-253), e soprattutto affiancando al quadro storico (genesi, stadi editoriali, ricezione) e alla disamina dei tanto discussi plagi wildiani (modelli) un approccio volto a mettere in luce: la consistente ossatura semantico-strutturale e il substrato allegorico distintivo del testo; le fini strategie retoriche di un autore che, a dispetto di una lunga tradizione critica ostile, si rivela attento e consapevole. Il volume si struttura in un'Introduzione, in cui si fa luce sul contesto culturale e critico di riferimento, nonché sulle molteplici interpretazioni e riletture del romanzo; un primo capitolo, 'The Picture of Dorian Gray: genesi, ricezione, modelli'; un secondo, 'Dorian Gray? Is that his name?', in cui si analizzano i primi tre capitoli di 'The Picture', di importanza nodale per i successivi sviluppi della fabula, soprattutto per la conversione al 'Nuovo Edonismo' esperita da Dorian grazie alla retorica magica di Lord Henry Wotton; un terzo, 'I must call you Prince Charming', focalizzato sui capitoli 4-8; un quarto, 'This is the face of a satyr', inerente ai capitoli 9-14; un quinto, 'Yes, it had been conscience', concentrato sui capitoli 15-20. Nel corso dell'analisi, si è costantemente messo in rilievo il ricorrere di paradigmi e corrispondenze speculari che conferiscono all'opera, divisa in 20 capitoli, un ordine simbolico coesivo. Particolare attenzione è stata anche rivolta alla simbologia del dipinto, all'aspetto metateatrale e all'onomastica, alla dimensione spaziale e al ruolo attribuito alle ambientazioni, a personaggi apparentemente minori (come la Duchessa di Monmouth) e a uno sviluppo (meta)narrativo grazie al quale 'The Picture' esordisce mostrando affinità con il genere del romanzo-conversazione per poi assumere progressivamente connotazioni psicologiche, gotiche e apologanti. / This monograph carries out a careful textual and narratological analysis of Oscar Wilde's famous novel by also taking into account the recent and huge critical bibliography on the theme (see bibliographical section, pp. 241-253). A preliminary and fundamental investigation of the historical context (regarding the composition of the novel, its editorial stages and reception) and of the controversial Wildean plagiarisms is here complemented by a hermeneutic approach that aims at highlighting the following aspects: the semantic and structural backbone as well as the allegorical substratum of the novel; the refined rhetorical strategies of an author who, in the face of a long and hostile critical tradition, turns out to be a careful 'artisan'. This study consists of an Introduction, in which light is thrown on the cultural and critical context as well as on a range of the several interpretations and re-readings of 'The Picture'. There is then a first chapter, 'The Picture of Dorian Gray: genesi, ricezione, modelli', dealing with the stages of composition, the critical reception and the sources of the text. The second chapter, 'Dorian Gray? Is that his name?' goes through the first three chapters of 'The Picture', which prove to be crucial for the plot, especially in relation to Dorian's conversion to a 'New Hedonism' by way of Lord Henry Wotton's magical and poisonous sermons. The third chapter, 'I must call you Prince Charming', focuses on chapters 4-8; the fourth one, 'This is the face of a satyr', delves into chapters 9-14; the fifth and final part, 'Yes, it had been conscience', centres on chapters 15-20. In the course of my analysis, I have always tried to underline the recurrence of paradigms and symmetries which provide the 'possible world' of the novel, and its 20-chapter subdivision, with a cohesive symbolical order. Particular attention has also been paid to the symbolic connotations of the painting and characters' names, to the metatheatrical and spatial dimension and the different settings, to apparently minor characters (such as the Duchess of Monmouth) and to a (meta)fictional development through which 'The Picture' appears to start out as a novel of talk and then progressively acquire psychological, gothic and apologue-like connotations.

Il Principe e il Satiro. (Ri)leggere "Il ritratto di Dorian Gray"

GIOVANNELLI, LAURA
2007-01-01

Abstract

In questa monografia viene condotta un'accurata analisi testuale e narratologica del celebre romanzo wildiano tenendo conto della recente e vastissima bibliografia critica (vd. Bibliografia, pp. 241-253), e soprattutto affiancando al quadro storico (genesi, stadi editoriali, ricezione) e alla disamina dei tanto discussi plagi wildiani (modelli) un approccio volto a mettere in luce: la consistente ossatura semantico-strutturale e il substrato allegorico distintivo del testo; le fini strategie retoriche di un autore che, a dispetto di una lunga tradizione critica ostile, si rivela attento e consapevole. Il volume si struttura in un'Introduzione, in cui si fa luce sul contesto culturale e critico di riferimento, nonché sulle molteplici interpretazioni e riletture del romanzo; un primo capitolo, 'The Picture of Dorian Gray: genesi, ricezione, modelli'; un secondo, 'Dorian Gray? Is that his name?', in cui si analizzano i primi tre capitoli di 'The Picture', di importanza nodale per i successivi sviluppi della fabula, soprattutto per la conversione al 'Nuovo Edonismo' esperita da Dorian grazie alla retorica magica di Lord Henry Wotton; un terzo, 'I must call you Prince Charming', focalizzato sui capitoli 4-8; un quarto, 'This is the face of a satyr', inerente ai capitoli 9-14; un quinto, 'Yes, it had been conscience', concentrato sui capitoli 15-20. Nel corso dell'analisi, si è costantemente messo in rilievo il ricorrere di paradigmi e corrispondenze speculari che conferiscono all'opera, divisa in 20 capitoli, un ordine simbolico coesivo. Particolare attenzione è stata anche rivolta alla simbologia del dipinto, all'aspetto metateatrale e all'onomastica, alla dimensione spaziale e al ruolo attribuito alle ambientazioni, a personaggi apparentemente minori (come la Duchessa di Monmouth) e a uno sviluppo (meta)narrativo grazie al quale 'The Picture' esordisce mostrando affinità con il genere del romanzo-conversazione per poi assumere progressivamente connotazioni psicologiche, gotiche e apologanti. / This monograph carries out a careful textual and narratological analysis of Oscar Wilde's famous novel by also taking into account the recent and huge critical bibliography on the theme (see bibliographical section, pp. 241-253). A preliminary and fundamental investigation of the historical context (regarding the composition of the novel, its editorial stages and reception) and of the controversial Wildean plagiarisms is here complemented by a hermeneutic approach that aims at highlighting the following aspects: the semantic and structural backbone as well as the allegorical substratum of the novel; the refined rhetorical strategies of an author who, in the face of a long and hostile critical tradition, turns out to be a careful 'artisan'. This study consists of an Introduction, in which light is thrown on the cultural and critical context as well as on a range of the several interpretations and re-readings of 'The Picture'. There is then a first chapter, 'The Picture of Dorian Gray: genesi, ricezione, modelli', dealing with the stages of composition, the critical reception and the sources of the text. The second chapter, 'Dorian Gray? Is that his name?' goes through the first three chapters of 'The Picture', which prove to be crucial for the plot, especially in relation to Dorian's conversion to a 'New Hedonism' by way of Lord Henry Wotton's magical and poisonous sermons. The third chapter, 'I must call you Prince Charming', focuses on chapters 4-8; the fourth one, 'This is the face of a satyr', delves into chapters 9-14; the fifth and final part, 'Yes, it had been conscience', centres on chapters 15-20. In the course of my analysis, I have always tried to underline the recurrence of paradigms and symmetries which provide the 'possible world' of the novel, and its 20-chapter subdivision, with a cohesive symbolical order. Particular attention has also been paid to the symbolic connotations of the painting and characters' names, to the metatheatrical and spatial dimension and the different settings, to apparently minor characters (such as the Duchess of Monmouth) and to a (meta)fictional development through which 'The Picture' appears to start out as a novel of talk and then progressively acquire psychological, gothic and apologue-like connotations.
2007
Giovannelli, Laura
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/115166
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact