Learning and its triangulations. A model and a philosophical point of view. As shown in Escher’s “Drawing hands”, in which Varela found an example of the circularity that allows us to evolve, learners “redesign” their point of view and their relationship. With the aid of examples from history of philosophy, the article suggests the notion of “triangulation” to describe the learning process carried out when an individual (group, organization) deals with “undecidable figure” or “rebus” which generate anxiety and conflict, challenge the sense making.

Come nell’immagine “Mani che disegnano” di Escher, in cui Varela trovò un esempio della circolarità che ci permette di evolvere, chi apprende “ridisegna” il proprio punto di vista e le proprie relazioni: con esempi ricavati dalla storia della filosofia, l’articolo propone la nozione di “triangolazione” per descrivere il processo di apprendimento quando un soggetto (gruppo, organizzazione) si trova alle prese con “figure ambigue” o “figure-rebus” che generano ansia e conflitto, sfidano il “sense-making”.

L'apprendimento e le sue triangolazioni. Un modello e un punto di vista filosofico

MORI L
2010-01-01

Abstract

Learning and its triangulations. A model and a philosophical point of view. As shown in Escher’s “Drawing hands”, in which Varela found an example of the circularity that allows us to evolve, learners “redesign” their point of view and their relationship. With the aid of examples from history of philosophy, the article suggests the notion of “triangulation” to describe the learning process carried out when an individual (group, organization) deals with “undecidable figure” or “rebus” which generate anxiety and conflict, challenge the sense making.
2010
Mori, L
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
apprendimento e sue triangolazioni.pdf

solo utenti autorizzati

Tipologia: Versione finale editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - accesso privato/ristretto
Dimensione 576.89 kB
Formato Adobe PDF
576.89 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1166686
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact