Starting from their crucial role in philosophical and scientific research, the aim of this article is to show the implications of thought experiments as education and learning tools. The hypothesis is that thought experiments provide access to a “third space” in which we can “feel” and “observe” relations and intermediate links that usually we can’t feel nor observe. In this perspective, thought experiments can be correlated with other types of “third space”, in which human beings evolve discovering and facing their ambiguity: from Winnicott’s “third area” to Bettelheim’s “playing room”, from the “intermediate worlds” of illusion studied by Iacono to learning experiences which refer to “mindfulness” and “social dreaming”.
Partendo dal ruolo cruciale giocato dagli esperimenti mentali nella ricerca filosofica e scientifica, l’obiettivo di questo articolo è mostrare le implicazioni del loro utilizzo come strumenti per la formazione e l’apprendimento: l’ipotesi è che gli esperimenti mentali consentano di accedere ad un “terzo spazio” nel quale diventano percepibili nessi, relazioni e anelli intermedi che normalmente sfuggono. In questo senso, gli esperimenti mentali sono correlabili ad altre tipologie di “terzo spazio”, in cui gli esseri umani evolvono scoprendo e sfidando la propria ambiguità: dalla terza area di Winnicott allo “spazio di gioco” di Bettelheim, dai “mondi intermedi” dell’illusione studiati da Iacono alle esperienze formative che fanno riferimento alla mindfulness o al sogno.
Esperimenti mentali e altri “terzi spazi” dell'apprendimento
MORI L
2012-01-01
Abstract
Starting from their crucial role in philosophical and scientific research, the aim of this article is to show the implications of thought experiments as education and learning tools. The hypothesis is that thought experiments provide access to a “third space” in which we can “feel” and “observe” relations and intermediate links that usually we can’t feel nor observe. In this perspective, thought experiments can be correlated with other types of “third space”, in which human beings evolve discovering and facing their ambiguity: from Winnicott’s “third area” to Bettelheim’s “playing room”, from the “intermediate worlds” of illusion studied by Iacono to learning experiences which refer to “mindfulness” and “social dreaming”.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Esperimenti mentali e altri terzi spazi.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione finale editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - accesso privato/ristretto
Dimensione
680 kB
Formato
Adobe PDF
|
680 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.