The world of Internet we know today is increasingly becoming a reality multi - network, multi - service, multi - platform, i.e. a product of the network whose characteristic element is that the value of the infrastructure grows for the final user as the number of people it can reach, and the dynamic and complex nature of which deeply involves many parties with different economic objectives and strategies of the Digital ecosystem. In 20 years, Internet has grown to become critical for the economic growth conditions in many countries and for the daily lives of billions of people (OECD, 2011). In this context, the present analysis aims at tackling the issue of digital taxation, focusing on the strategic choices made in this area by some of the leading actors that make up the new segment of the digital eco - system, the so - called Over - The - Top (OTT ) and some IT players and manufacturers of digital devices, their direct competitors in the global OTT market. The analysis conducted on a sample of 10 major operators develops the ex post implicit tax rates approach, calculated on the gross profit, total assets and revenues, in line with the results shown by the empirical literature on multinationals, since corporate profit indicators also in the case of digital multinational firms tend to be extremely heterogeneous between them and suggesta «signal» of profit shifting behavior (Scaglioni, 2013). The goal, then, is to investigate whether or not the delocalization in Italy, but it could be the case of any other country with high legal tax rates, is just «financial» and not «real» in the sense that the foreign subsidiary is established for mere tax arbitrage and not with developing intents.

In soli 20 anni, Internet è cresciuta fino a diventare strategica sia per la crescita economica di molti Paesi che per la vita quotidiana di miliardi di persone (OECD, 2011). Il mondo di Internet che conosciamo ad oggi si configura, infatti, sempre più, come un prodotto di rete il cui valore dell’infrastruttura cresce per l’utente finale all’aumentare del numero di persone che essa permette di raggiungere e la cui natura profondamente dinamica e complessa coinvolge moltissimi soggetti, con finalità e strategie economiche differenti dell’ecosistema digitale. In questo contesto, si inserisce la presente analisi, volta ad affrontare il tema della fiscalità digitale, focalizzandosi sulle scelte strategiche operate in questo ambito da alcuni dei principali attori che compongono il nuovo segmento della filiera digitale: i cosiddetti operatori «sopra la rete» Over - The - Top (OTT ) e di alcuni player IT e produttori di device globali, operanti nello stesso segmento di mercato. L’analisi condotta su un campione di 10 tra i maggiori operatori ricorre alla metodologia delle aliquote implicite ex post, calcolate sul profitto lordo, il totale delle attività e il fatturato. Tale approccio è in linea con i risultati evidenziati dalla letteratura empirica sulle multinazionali, dal momento che gli indicatori di profitto delle imprese digitali tendono ad essere estremamente eterogenei fra loro e fanno pensare ad un «segnale» di comportamento di profit shifting (Scaglioni, 2013). L’obiettivo è, dunque, verificare se la delocalizzazione effettuata in Italia abbia o meno una modalità di natura «finanziaria» e non «reale», nel senso che la filiale estera viene insediata per mero arbitraggio fiscale e non per scopi industriali.

La fiscalità delle «multinazionali digitali»: il caso italiano

SCAGLIONI, CARLA
2013-01-01

Abstract

The world of Internet we know today is increasingly becoming a reality multi - network, multi - service, multi - platform, i.e. a product of the network whose characteristic element is that the value of the infrastructure grows for the final user as the number of people it can reach, and the dynamic and complex nature of which deeply involves many parties with different economic objectives and strategies of the Digital ecosystem. In 20 years, Internet has grown to become critical for the economic growth conditions in many countries and for the daily lives of billions of people (OECD, 2011). In this context, the present analysis aims at tackling the issue of digital taxation, focusing on the strategic choices made in this area by some of the leading actors that make up the new segment of the digital eco - system, the so - called Over - The - Top (OTT ) and some IT players and manufacturers of digital devices, their direct competitors in the global OTT market. The analysis conducted on a sample of 10 major operators develops the ex post implicit tax rates approach, calculated on the gross profit, total assets and revenues, in line with the results shown by the empirical literature on multinationals, since corporate profit indicators also in the case of digital multinational firms tend to be extremely heterogeneous between them and suggesta «signal» of profit shifting behavior (Scaglioni, 2013). The goal, then, is to investigate whether or not the delocalization in Italy, but it could be the case of any other country with high legal tax rates, is just «financial» and not «real» in the sense that the foreign subsidiary is established for mere tax arbitrage and not with developing intents.
2013
Scaglioni, Carla
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1177854
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