The chapter analyzes the role of the Drawing discipline in designing Virtual Reality experiences for the diagnosis and therapy of anxiety disorders. A critical review of scientific literature highlights the limited extent of studies concerning the design and implementation of virtual environments and experiences on the subject. Contributions are identified and selected on the basis of relevant criteria and subsequently analysed and classified. The analysis of the results, conducted globally, then allows you to identify individual points of interest, related to specific medical conditions. In order to face the consistent limitations in the quality, specificity, personalization and control of the simulations, Drawing can offer new cultural, lexical, technological and sensory tools, actively contributing to the pursuit of progress in the implementation of therapeutic tools in VR for anxiety disorders.

Il contributo analizza il ruolo della disciplina del Disegno nella progettazione di esperienze in Realtà Virtuale per la diagnosi e la terapia di disturbi d’ansia. Una revisione critica della letteratura scientifica mette in luce la limitata estensione di studi riguardanti la progettazione e la realizzazione degli ambienti e delle esperienze virtuali sul tema. I contributi sono individuati e selezionati sulla base di criteri di pertinenza e successivamente analizzati e classificati. L’analisi dei risultati, condotta a livello globale, consente poi di individuare singoli spunti di interesse, correlati a condizioni mediche specifiche. Per fare fronte alle consistenti limitazioni nella qualità, specificità, personalizzazione e controllo delle simulazioni, il Disegno può offrire nuovi strumenti culturali, lessicali, tecnologici e sensoriali, che contribuiscano attivamente al perseguimento di un progresso nella realizzazione di strumenti terapeutici in VR per i disturbi d’ansia.

La realtà virtuale nella diagnosi e terapia dei disturbi d’ansia: literature review per individuare contributi e potenzialità del Disegno

Piergiuseppe Rechichi;Valeria Croce;Marco Giorgio Bevilacqua
2023-01-01

Abstract

The chapter analyzes the role of the Drawing discipline in designing Virtual Reality experiences for the diagnosis and therapy of anxiety disorders. A critical review of scientific literature highlights the limited extent of studies concerning the design and implementation of virtual environments and experiences on the subject. Contributions are identified and selected on the basis of relevant criteria and subsequently analysed and classified. The analysis of the results, conducted globally, then allows you to identify individual points of interest, related to specific medical conditions. In order to face the consistent limitations in the quality, specificity, personalization and control of the simulations, Drawing can offer new cultural, lexical, technological and sensory tools, actively contributing to the pursuit of progress in the implementation of therapeutic tools in VR for anxiety disorders.
2023
Rechichi, Piergiuseppe; Croce, Valeria; Bevilacqua, MARCO GIORGIO
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1214195
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact