In this paper, my analysis moves on a double level. On the one hand, a specific issue is identified, namely the reference to the ἀπόρρητα in the oration Against Theomnestus by Lysias; on the other hand, a cultural-historical issue is addressed on the basis of parts of a conference given by Louis Gernet at the Institut de droit romain in Paris, the text of which is preserved in the Archives Louis Gernet. The result is a discussion that singles out some historical-anthropological aspects within a technical question —which is not the focus of this paper— and shows well the shift, in Gernet’s method, from legal sociology to a historical anthropology of ancient Greek law.
In questo lavoro l’analisi si muove su un doppio livello. Da una parte, viene isolata una questione specifica, vale a dire il riferimento agli ἀπόρρητα nell’orazione Contro Teomnesto di Lisia; dall’altra, viene affrontata una questione storico-culturale sulla base di alcune parti di una conferenza di Louis Gernet tenuta presso l’Institut de droit romain di Parigi, il testo della quale è conservato nelle Archives Louis Gernet. Ne risulta un percorso che isola alcuni aspetti storicoantropologici all’interno di una questione di carattere tecnico —che non è il fuoco di questo lavoro— e illustra bene l’avvenuto passaggio, nel metodo praticato da Gernet, dalla sociologia giuridica ad una antropologia storica del diritto greco antico.
Tra parole proibite e storia della cultura: Diritto e civiltà in Grecia antica
Andrea Taddei
2024-01-01
Abstract
In this paper, my analysis moves on a double level. On the one hand, a specific issue is identified, namely the reference to the ἀπόρρητα in the oration Against Theomnestus by Lysias; on the other hand, a cultural-historical issue is addressed on the basis of parts of a conference given by Louis Gernet at the Institut de droit romain in Paris, the text of which is preserved in the Archives Louis Gernet. The result is a discussion that singles out some historical-anthropological aspects within a technical question —which is not the focus of this paper— and shows well the shift, in Gernet’s method, from legal sociology to a historical anthropology of ancient Greek law.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.