Learning to read and write is the fundamental goal of school; any other learning, throughout life, starts from here. Creating greater accessibility to reading and writing is the meaningful operation that we propose to you; sharing the methodologies through which this is possible is our goal; ensuring that this happens while maintaining the interest of boys and girls is our horizon. It is starting from the development of metaphonological competence, from the ability to recognize the connection between sign, sound and meaning, that the mental image of the spoken and written language is produced. And subsequently it is essential to promote motivation, also using an interdisciplinary approach: if you manage to unleash curiosity, it is inevitable that the need to know and master the syntactic, semantic and orthographic aspects will develop.
Imparare a leggere e scrivere rappresenta l’obiettivo fondamentale della scuola; qualsiasi altro apprendimento, per tutta la vita, parte da qui. Creare maggior accessibilità alla lettura e alla scrittura è l’operazione di senso che vi proponiamo; condividere attraverso quali metodologie ciò sia possibile rappresenta il nostro scopo; fare sì che ciò avvenga mantenendo l’interesse dei bambini e delle bambine è il nostro orizzonte. È a partire dallo sviluppo della competenza metafonologica, dalla capacità di riconoscere il legame fra segno, suono e significato, che si produce l’immagine mentale della lingua parlata e scritta. E in seguito è indispensabile promuovere la motivazione, anche ricorrendo a un approccio interdisciplinare: se si riesce a scatenare la curiosità, è inevitabile che si sviluppi il bisogno di conoscere e padroneggiare anche gli aspetti sintattici, semantici, ortografici.
Lettura e scrittura nei libri di testo. Indicazioni metodologiche e laboratori operativi per la classe prima
Donatella Fantozzi
2025-01-01
Abstract
Learning to read and write is the fundamental goal of school; any other learning, throughout life, starts from here. Creating greater accessibility to reading and writing is the meaningful operation that we propose to you; sharing the methodologies through which this is possible is our goal; ensuring that this happens while maintaining the interest of boys and girls is our horizon. It is starting from the development of metaphonological competence, from the ability to recognize the connection between sign, sound and meaning, that the mental image of the spoken and written language is produced. And subsequently it is essential to promote motivation, also using an interdisciplinary approach: if you manage to unleash curiosity, it is inevitable that the need to know and master the syntactic, semantic and orthographic aspects will develop.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.