This article aims to offer a preliminary critical assessment of the Correspondence between Sebastiano Timpanaro (1923-2000) and Scevola Mariotti (1920-2000), published in 2023. The analysis is divided into three main sections: 1. The genesis of the Correspondence, the extent of the documentary material, its collection and editorial history; 2. Points of interest in the Correspondence for its original recipients; 3. Points of interest in the Correspondence for present-day readers. Within this final section, four main aspects are identified: the Correspondence 3.1: as a resource for exegetical and textual-critical insights; 3.2: as a seminar per litteras; 3.3: as documentation on Sebastiano Timpanaro and Scevola Mariotti; 3.4: as a book to be read in its entirety.
Il presente lavoro si propone di tracciare un primo bilancio critico del Carteggio tra Sebastiano Timpanaro (1923-2000) e Scevola Mariotti (1920-2000) pubblicato nel 2023. L’analisi è suddivisa in tre sezioni principali: 1. La genesi del Carteggio, la consistenza del materiale documentario, la sua raccolta e la sua edizione; 2. Motivi di interesse del Carteggio per i suoi destinatari originari; 3. Motivi di interesse del Carteggio per i suoi lettori attuali; nell’ambito di quest’ultima sezione vengono individuati quattro motivi principali: il Carteggio 3.1. come repertorio da consultare per contributi esegetici e critico-testuali; 3.2. come seminario per litteras; 3.3. come documentazione su Sebastiano Timpanaro e Scevola Mariotti; 3.4. come libro da leggere integralmente.
«Bisogna che mi rilegga tutte quelle tue lettere». Note in margine al Carteggio tra Sebastiano Timpanaro e Scevola Mariotti
alessandro russo
In corso di stampa
Abstract
This article aims to offer a preliminary critical assessment of the Correspondence between Sebastiano Timpanaro (1923-2000) and Scevola Mariotti (1920-2000), published in 2023. The analysis is divided into three main sections: 1. The genesis of the Correspondence, the extent of the documentary material, its collection and editorial history; 2. Points of interest in the Correspondence for its original recipients; 3. Points of interest in the Correspondence for present-day readers. Within this final section, four main aspects are identified: the Correspondence 3.1: as a resource for exegetical and textual-critical insights; 3.2: as a seminar per litteras; 3.3: as documentation on Sebastiano Timpanaro and Scevola Mariotti; 3.4: as a book to be read in its entirety.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


