The essay explores the work of artists born between 1971 and 1979 (Andy, Marco Cerutti, Francesco De Molfetta, Giuseppe Veneziano, Max Ferrigno, Luisa Montalto, Paolo Gabrielli, Simone Legno), variously inspired by the culture of Japanese anime and manga, popular in Italy since the late 1970s. The essay problematizes the anachronistic notion of Japonism in the postmodern cultural production system that has flattened out the West / East distinctions, sharing the analysis made by the philosopher Hiroki Azuma on the cultural production of the so-called otaku. Analyzing the work of the aforementioned artists, the essay opens up to broader considerations on the spread of "kawaii" traits (sweet, pretty) in a vast production of vinyl figurines, which are placed in a sector halfway between art, design, merchandise. The latter are based on standardized stylistic features, which also reflect the depersonalization and "reification" of human beings typical of the micro-social environments of the otaku and other Japanese youth subcultures.
Il saggio esplora il lavoro di alcuni artisti nati tra 1971 e 1979 (Andy, Marco Cerutti, Francesco De Molfetta, Giuseppe Veneziano, Max Ferrigno, Luisa Montalto, Paolo Gabrielli, Simone Legno), variamente ispirati alla cultura degli anime e manga giapponesi diffusi in Italia dalla fine degli anni Settanta del Novecento. Il saggio problematizza l’anacronistica nozione di giapponismo nel sistema di produzione culturale postmoderno che ha appiattito le distinzioni Occidente/Oriente, condividendo l'analisi fatta dal filosofo Hiroki Azuma sulla produzione culturale dei cosiddetti otaku. Analizzando il lavoro dei suddetti artisti, il saggio apre a più ampie considerazioni sulla diffusione dei tratti "kawaii" (dolci, graziosi) in una vasta produzione di statuine in vinile, che si collocano in un settore a metà strada tra arte, design, merce. Queste ultime sono basate su stilemi standardizzati, che riflettono anche la depersonalizzazione e "reificazione" degli esseri umani tipici degli ambienti micro-sociali degli otaku e di altre sottoculture giovanili giapponesi.
Italiani della generazione otaku
CORTESINI, SERGIO
2015-01-01
Abstract
The essay explores the work of artists born between 1971 and 1979 (Andy, Marco Cerutti, Francesco De Molfetta, Giuseppe Veneziano, Max Ferrigno, Luisa Montalto, Paolo Gabrielli, Simone Legno), variously inspired by the culture of Japanese anime and manga, popular in Italy since the late 1970s. The essay problematizes the anachronistic notion of Japonism in the postmodern cultural production system that has flattened out the West / East distinctions, sharing the analysis made by the philosopher Hiroki Azuma on the cultural production of the so-called otaku. Analyzing the work of the aforementioned artists, the essay opens up to broader considerations on the spread of "kawaii" traits (sweet, pretty) in a vast production of vinyl figurines, which are placed in a sector halfway between art, design, merchandise. The latter are based on standardized stylistic features, which also reflect the depersonalization and "reification" of human beings typical of the micro-social environments of the otaku and other Japanese youth subcultures.File | Dimensione | Formato | |
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