Medical anthropology and healing pluralism. In classical social anthropology, the notion of “medical pluralism” was mainly applied in colonial or postcolonial contexts, including side by side biomedical Western services and tradizional ritual healing practices. In Western countries, the persistence of traditional medicine was interpreted in terms of folklorical survivals. But at the end of XX century, the success of CAM (Complementary and Alternative Medicines) opens a new epistemic scenario , far beyond old dichotomies like scientific/traditional, learned/popular, hegemonic/subaltern. There is nothing of “folk” in CAM: they are indeed “popular”, but in the sense of mass culture. CAM are mainly used in contexts with a) fragmentation of social class affiliation, with the expansion of the middle class and a stronger social mobility; b) democratization of some areas of social life; c) a divorce betweeen economic and cultural capital, with the media allowing access to a mass of cultural resources at every stage of social hierarchy. This paper argues that social anthropology, in order to understand CAM, needs to address openly the issue of mass culture, and consequently rethink the Gramscian categories of hegemony and subalternity.

L’antropologia classica ha usato la nozione di pluralismo medico in relazione a contesti coloniali o post-coloniali, caratterizzati dalla coesistenza tra una biomedicina ancora imperfettamente diffusa e un persistente radicamento di pratiche diagnostiche e terapeutiche tradizionali. Nei paesi occidentali, la persistenza della medicina tradizionale è stata pensata in termini di residuo folklorico. Ma la diffusione delle medicine non convenzionali (o “complementari e alternative”), negli ultimi decenni del ‘900, propone uno scenario diverso, non più pensabile attraverso il dualismo colto/popolare, scientifico/tradizionale, egemonico/subalterno. Le MNC non sono certo folkloriche: sono semmai “popolari” nel senso del termine inglese popular (contrapposto a folk): sono sostenute dalla cultura di massa e la loro diffusione segue i percorsi e le logiche delle scelte di consumo. In particolare, esse si diffondono in contesti caratterizzati da: a) una frammentazione delle appartenenze di classe, con la dilatazione dei ceti medi e una più forte mobilità sociale; b) la democratizzazione di alcuni ambiti della vita sociale; c) la almeno parziale disgiunzione fra il capitale economico e quello culturale, con la circolazione consentita dai media di una grande quantità di risorse culturali a tutti i livelli della gerarchia sociale. Questo articolo sostiene che per comprendere le MNC l’antropologia deve affrontare in modo aperto la questione della cultura di massa, e ripensare di conseguenza le categorie gramsciane di egemonia e subalternità.

Antropologia medica e pluralismo delle cure

DEI, FABIO
2014-01-01

Abstract

Medical anthropology and healing pluralism. In classical social anthropology, the notion of “medical pluralism” was mainly applied in colonial or postcolonial contexts, including side by side biomedical Western services and tradizional ritual healing practices. In Western countries, the persistence of traditional medicine was interpreted in terms of folklorical survivals. But at the end of XX century, the success of CAM (Complementary and Alternative Medicines) opens a new epistemic scenario , far beyond old dichotomies like scientific/traditional, learned/popular, hegemonic/subaltern. There is nothing of “folk” in CAM: they are indeed “popular”, but in the sense of mass culture. CAM are mainly used in contexts with a) fragmentation of social class affiliation, with the expansion of the middle class and a stronger social mobility; b) democratization of some areas of social life; c) a divorce betweeen economic and cultural capital, with the media allowing access to a mass of cultural resources at every stage of social hierarchy. This paper argues that social anthropology, in order to understand CAM, needs to address openly the issue of mass culture, and consequently rethink the Gramscian categories of hegemony and subalternity.
2014
Dei, Fabio
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