The aim of this paper is to explain the development of the proposals for reform of the canadian Senate, a second Chamber that appears quite different from most of the second Chambers in federal systems because is modelled on the British House of Lords and his primary function is not to represent the provincial interests into the Federation. Reform of the Upper House has been an issue for much of canadian history and the various proposals debated over the years has concerned the appointment mechanism, the popular election of senators, the length of senators’ terms and his legislative power. After the failure of the constitutional reform attempts of the 1980s and 1990s and the recent advisory opinion rendered by the Supreme Court of Canada as to which constitutional amending procedure is applicable to the reform of the Senate, the proposals focused on reforms that did not require constitutional amendments. In December 2015 the new Prime Minister Justin Trudeau has adopted a non-constitutional reform based on the establishment of a non-partisan senatorial appointment process and in March 2016, seven new senators, selected under this procedure, were appointed.

Il tema della riforma del Senato è da sempre centrale nel dibattito politico e istituzionale canadese. Fin dalla sua costituzione, infatti, in ragione delle peculiarità che caratterizzano la sua composizione e il suo funzionamento, l’Upper House è stata costantemente oggetto di numerose proposte di riforma che si sono caratterizzate per la diversità delle soluzioni suggerite. I progetti presentati hanno infatti proposto da un lato di trasformare il Senato in una vera Camera rappresentativa dei territori chiamata a operare come un’istanza di riflessione, dall’altro di rafforzare la sua legittimazione democratica e di ridefinire i suoi poteri legislativi a vantaggio della Camera dei Comuni. Non sono comunque mancate anche proposte più radicali volte a prevedere semplicemente l’abolizione della Camera Alta in favore di un assetto di tipo monocamerale, giudicato più funzionale alla dinamica della forma di governo del Canada. Sebbene tutti i tentativi di riforma, anche se limitati, abbiano sempre sollevato resistenze politiche e obiezioni costituzionali, quello avviato su iniziativa del Primo Ministro Harper si è scontrato con i limiti imposti dalla storica pronuncia della Corte Suprema canadese del 2014 che ha sancito l’illegittimità costituzionale di ogni riforma del Senato adottata dal Parlamento federale senza il consenso delle Province. La soluzione invece recentemente adottata dal nuovo Premier Justin Trudeau si limita a rendere più politicamente indipendente l’Assemblea attraverso lo scioglimento del caucus del Partito Liberale nella Red Chamber e la creazione di un comitato di saggi chiamato ad assicurare una non-partisan selection delle candidature senatoriali.

L’irrisolta questione della riforma del Senato in Canada: dall’ ”impossibile” revisione costituzionale al Trudeau Plan

CASELLA, RINO
2016-01-01

Abstract

The aim of this paper is to explain the development of the proposals for reform of the canadian Senate, a second Chamber that appears quite different from most of the second Chambers in federal systems because is modelled on the British House of Lords and his primary function is not to represent the provincial interests into the Federation. Reform of the Upper House has been an issue for much of canadian history and the various proposals debated over the years has concerned the appointment mechanism, the popular election of senators, the length of senators’ terms and his legislative power. After the failure of the constitutional reform attempts of the 1980s and 1990s and the recent advisory opinion rendered by the Supreme Court of Canada as to which constitutional amending procedure is applicable to the reform of the Senate, the proposals focused on reforms that did not require constitutional amendments. In December 2015 the new Prime Minister Justin Trudeau has adopted a non-constitutional reform based on the establishment of a non-partisan senatorial appointment process and in March 2016, seven new senators, selected under this procedure, were appointed.
2016
Casella, Rino
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Casella_Nomos22016.pdf

solo utenti autorizzati

Descrizione: articolo
Tipologia: Versione finale editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 739.3 kB
Formato Adobe PDF
739.3 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/806392
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact