The paper aims to critically examine how MOOCs could impact on education, with particular regard about the following issues: the value socially attributed to scholastic knowledge; the educational policies; the change in the hierarchy of the disciplines, especially of the humanities; the quality of the contents; the pedagogical assumptions in this kind of practices
L’articolo indaga criticamente l'impatto che la diffusione e il successo dei MOOCs potranno avere sulle modalità di insegnamento-apprendimento, in particolare per quanto riguarda il valore socialmente attribuito alla conoscenza trasmessa dalla scuola, le politiche scolastiche, la gerarchizzazione delle discipline, soprattutto quelle umanistiche, la qualità dei contenuti proposti e i presupposti pedagogici sottesi alla trasformazione.
La sfida educativa fra utopie libertarie e nuovi autoritarismi: l'esempio dei MOOCs
BONINU, LORENZA
2015-01-01
Abstract
The paper aims to critically examine how MOOCs could impact on education, with particular regard about the following issues: the value socially attributed to scholastic knowledge; the educational policies; the change in the hierarchy of the disciplines, especially of the humanities; the quality of the contents; the pedagogical assumptions in this kind of practicesI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.