After a critique of the conservative and speculative approaches dominating the field of the protection and promotion of cultural heritage, the paper introduces a sociological perspective that considers cultural heritage an essential factor of iden-tification and belonging, as well as a mean for the reproduction of life forms. The heritage of the past, in fact, is a living body contributing to the symbolic transmis-sion of the aesthetic, ethical and cognitive values of communities. Rather than the protection of guardians and the exploitation of traders, this heritage needs the ac-tive participation of citizens to its regeneration. The paper then argues for a “secularization” of the cultural heritage, shielding it from the separetedness of musealization and returning the religious sense of bond to its sacredness. The sociological perspective has the task of revealing that awareness and proposing strategies for the construction of integrated networks of rational practices.
Il saggio si apre con una critica agli approcci conservativi e speculativi che dominano il campo della tutela e della valorizzazione dei Beni culturali, introducendo una prospettiva sociologica che li considera un fattore essenziale di identificazione, appartenenza e riproduzione di forme di vita. Il patrimonio del passato, infatti, è un “corpo attivo” che concorre alla trasmissione simbolica di valori estetici, etici e cognitivi delle comunità. Più che della tutela dei guardiani e della valorizzazione dei commercianti, esso richiede il coinvolgimento dei cittadini alla sua rigenerazione. La tesi promuove una “secolarizzazione” dei Beni culturali che li sottragga alla separatezza della musealizzazione e restituisca alla loro sacralità il senso religioso del legame. L’orientamento sociologico ha il compito di far emergere tale consapevolezza e proporre delle strategie per una prassi razionale integrata in reti di azioni.
Secolarizzare i Beni culturali. Apologia di una prospettiva “risacralizzante”
CORCHIA, LUCA
2016-01-01
Abstract
After a critique of the conservative and speculative approaches dominating the field of the protection and promotion of cultural heritage, the paper introduces a sociological perspective that considers cultural heritage an essential factor of iden-tification and belonging, as well as a mean for the reproduction of life forms. The heritage of the past, in fact, is a living body contributing to the symbolic transmis-sion of the aesthetic, ethical and cognitive values of communities. Rather than the protection of guardians and the exploitation of traders, this heritage needs the ac-tive participation of citizens to its regeneration. The paper then argues for a “secularization” of the cultural heritage, shielding it from the separetedness of musealization and returning the religious sense of bond to its sacredness. The sociological perspective has the task of revealing that awareness and proposing strategies for the construction of integrated networks of rational practices.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.