The aim of the essay is to examine the images of sacred rituality that are disseminated throughout Foscolo’s Chioma di Berenice. It is working on this text that Foscolo’s ideas on the communicative power of rites began to gain a systematic shape. After Ceroni’s affair, in the disappointing conjuncture of 1802-1803 winter, Foscolo committed himself to the commentary of Callimachus-Catullus poem. His prime interest was not merely academic, but rather that of highlighting Catullus’ “mirabile e passionate” use of poetical images, which allowed him to “fare più salde le fondamenta dello stato tolemaico”. These mechanisms were founded, as a matter of fact, on ritual practices: codified and symbolic gestures, oaths and curses, sacrifices and votive offers, and, obviously, deifications. Callimachus offered his creative craft to Ptolemy, ‘principe nuovo’; and following his example, modern poets could sketch “nuove divinità, o almen nuovi riti” contributing to the consolidation process of the newly formed Italian Republic: in the attempt, which unfortunately remained unachieved, to preempt Bonaparte and his monarchic drift.

L’obiettivo di questo contributo è l’analisi delle immagini legate alla ritualità sacra che punteggiano la Chioma di Berenice e il relativo commento di Foscolo. È in quest’opera, infatti, che la riflessione foscoliana sulla forza comunicativa dei riti venne impostata e trovò il suo primo sviluppo significativo. Nella difficile congiuntura che segnò l’inverno 1802-1803, dopo la ‘resa dei conti’ innescata dall’affaire Ceroni, Foscolo si dedicò infatti al lavoro sul poemetto di Callimaco-Catullo. A muoverlo non fu solo un interesse accademico erudito, ma la volontà mettere a nudo i meccanismi del ‘mirabile e passionato’ con cui Callimaco aveva saputo «fare più salde le fondamenta dello stato» tolemaico. Tali meccanismi sfruttavano in buona parte proprio la suggestione di alcune pratiche rituali: gesti codificati e simbolici, formule di giuramento e di maledizione, sacrifici e offerte votive e naturalmente deificazioni. Ma Callimaco aveva messo la sua arte al servizio di Tolomeo, ‘principe nuovo’; seguendo il suo esempio, e immaginando «nuove divinità, o almen nuovi riti» i moderni poeti avrebbero invece dovuto contribuire al processo di consolidamento della giovane Repubblica Italiana: nel tentativo – che non fece in tempo a prendere forma – di battere sul tempo Bonaparte e la sua deriva monarchica.

Dei, preghiere e cerimonie: la riflessione sulla ritualità nella «Chioma» foscoliana

Fedi, Francesca
2017-01-01

Abstract

The aim of the essay is to examine the images of sacred rituality that are disseminated throughout Foscolo’s Chioma di Berenice. It is working on this text that Foscolo’s ideas on the communicative power of rites began to gain a systematic shape. After Ceroni’s affair, in the disappointing conjuncture of 1802-1803 winter, Foscolo committed himself to the commentary of Callimachus-Catullus poem. His prime interest was not merely academic, but rather that of highlighting Catullus’ “mirabile e passionate” use of poetical images, which allowed him to “fare più salde le fondamenta dello stato tolemaico”. These mechanisms were founded, as a matter of fact, on ritual practices: codified and symbolic gestures, oaths and curses, sacrifices and votive offers, and, obviously, deifications. Callimachus offered his creative craft to Ptolemy, ‘principe nuovo’; and following his example, modern poets could sketch “nuove divinità, o almen nuovi riti” contributing to the consolidation process of the newly formed Italian Republic: in the attempt, which unfortunately remained unachieved, to preempt Bonaparte and his monarchic drift.
2017
Fedi, Francesca
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/916060
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