In the year 1925, with its hold on power now consolidated, the Fascist regime adopted a new approach to the cinema. Since then propaganda, control, censure and a variety of incentives were constantly interwoven. The film industry was identified as a key sector for the regime, thanks to the Duce’s immediate awareness of its importance in the spread of Fascism’s mythology and of its role as a fundamental instrument in the organization of consensus. Within the framework of the measures taken to re-launch, expand and protect this sector - which have no equal in other industries for the abundance and continuity of the means allocated – the Cinecittà project was inserted. It took form out of an encounter of various interests: investments in public works with an anti-cyclic function; a new urban design for Rome to be carried out through detailed plans that would highlight the city’s historical remains and create a monumental architecture for the “Urbe”, thanks to the convergence of public and private energies.

Con il consolidamento del potere, il fascismo attua nel 1925 una svolta anche in materia cinematografica. Da allora propaganda, controllo, censura e incentivi di vario tipo si intrecceranno costantemente, facendo dell’industria cinematografica un settore al quale il regime dedicò particolare attenzione, per la consapevolezza che il duce ebbe da subito del cinema nella diffusione della mitologia fascista e come strumento fondamentale nell’organizzare il consenso. Nel quadro degli interventi per rilanciare, espandere e proteggere il settore – che non trovano uguali in altri comparti industriali per l’imponente, continua profusione di mezzi – si inserisce il progetto di Cinecittà. Esso prende forma dall’incontro di una molteplicità di interessi: investimenti nelle opere pubbliche in funzione anticiclica; nuovo piano urbanistico di Roma da attuarsi mediante piani particolareggiati per dare risalto alle vestigia storiche e creare un’architettura monumentale per l’Urbe; impegno per la crescita della produzione filmica, in una convergenza di volontà pubbliche e private.

Propaganda, interventi urbanistici e sviluppo produttivo. Cinecittà 1937-1945

manetti, daniela
2018-01-01

Abstract

In the year 1925, with its hold on power now consolidated, the Fascist regime adopted a new approach to the cinema. Since then propaganda, control, censure and a variety of incentives were constantly interwoven. The film industry was identified as a key sector for the regime, thanks to the Duce’s immediate awareness of its importance in the spread of Fascism’s mythology and of its role as a fundamental instrument in the organization of consensus. Within the framework of the measures taken to re-launch, expand and protect this sector - which have no equal in other industries for the abundance and continuity of the means allocated – the Cinecittà project was inserted. It took form out of an encounter of various interests: investments in public works with an anti-cyclic function; a new urban design for Rome to be carried out through detailed plans that would highlight the city’s historical remains and create a monumental architecture for the “Urbe”, thanks to the convergence of public and private energies.
2018
Manetti, Daniela
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rises.pdf

solo utenti autorizzati

Tipologia: Versione finale editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 428.99 kB
Formato Adobe PDF
428.99 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/946051
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact