As Bourdieu argued, the autonomy of the aesthetic dimension of taste (both in the arts and in the ordinary experience of everyday life), is a bourgeois creation. In his research on the practices of distinction, he attributes the interest in aesthetics to the middle classes but not to the popular ones, who would be guided in their consumption choices by exclusively practical instances. In this essay, I try to test these hypotheses using materials from a recent research on domestic material culture in Tuscany. In particular, I compare two homes showing radically opposed models of taste - bourgeois and popular. Is the aesthetic dimension completely absent in the “popular” model (marked by low capital, both economic and cultural)? Not necessarily. Maria’s house (the “popular” case) is organized around the pervasive presence of “non-useful” objects, which despite their low economic and artistic value (according to hegemonic criteria) express a very specific cultural system and a “taste-regime” no less aesthetic in nature than the bourgeois one.

Bourdieu ha sostenuto che l’autonomia della dimensione estetica, e la sua fondazione di forme di gusto (sia nell’arte che nell’esperienza ordinaria della vita quotidiana), è una creazione borghese. Nella sua ricerca sulle pratiche della distinzione, attribuisce l’interesse per l’estetica ai ceti medi ma non a quelli popolari, i quali sarebbero guidati nelle scelte di consumo da istanze esclusivamente pratiche. In questo saggio, cerco di sottoporre a verifica questi ipotesi utilizzando i materiali di una recente ricerca sulla cultura materiale domestica in Toscana. In particolare, presento due casi che evidenziano un modello di gusto borghese e uno di gusto popolare nettamente differenziati. Nel modello “popolare” (con basso capitale sia economico che culturale) è del tutto assente la dimensione estetica? Non necessariamente. La casa di Maria (il caso “popolare”) è organizzata attorno alla pervasiva presenza di oggetti “non utili”, che malgrado il loro scarso valore sia economico che artistico (secondo i criteri della cultura egemone) esprimono un ben preciso sistema culturale e un “regime di gusto” non meno estetico di quello borghese.

Gusto popolare?

Fabio Dei
2018-01-01

Abstract

As Bourdieu argued, the autonomy of the aesthetic dimension of taste (both in the arts and in the ordinary experience of everyday life), is a bourgeois creation. In his research on the practices of distinction, he attributes the interest in aesthetics to the middle classes but not to the popular ones, who would be guided in their consumption choices by exclusively practical instances. In this essay, I try to test these hypotheses using materials from a recent research on domestic material culture in Tuscany. In particular, I compare two homes showing radically opposed models of taste - bourgeois and popular. Is the aesthetic dimension completely absent in the “popular” model (marked by low capital, both economic and cultural)? Not necessarily. Maria’s house (the “popular” case) is organized around the pervasive presence of “non-useful” objects, which despite their low economic and artistic value (according to hegemonic criteria) express a very specific cultural system and a “taste-regime” no less aesthetic in nature than the bourgeois one.
2018
Dei, Fabio
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