Children, better than adults, are able to quickly decipher the inconsistency between behavior and words, also because in terms of development and understanding of communication they are still very close to the unsophisticated, they still follow the path of the immediate, of perceived to skin. If the sensation on the part of the child is of an emotional distance, the response will be wary, aimed at investigating, trying to understand the non-verbal to intuit from what to defend oneself; the relationship will not be experienced as open and dynamic but rather as rigid and linked to a linear and non-complex communication, in which the main issuer remains the teacher and the subordinate recipient the student.  

I bambini, meglio degli adulti, sono in grado di decifrare velocemente l’incoerenza fra il comportamento e le parole, anche perché sul piano dello sviluppo e della comprensione della comunicazione sono ancora molto legati al non sofisticato, seguono ancora la strada dell’immediato, del percepito a pelle. Se la sensazione da parte del bambino è di distanza emotiva la risposta sarà diffidente, tesa ad indagare, a cercare di capire il non verbale per intuire da che cosa difendersi; la relazione non sarà vissuta come aperta e dinamica bensì come rigida e legata a una comunicazione lineare e non complessa, nella quale l’emittente principale resta il docente e il destinatario subordinato lo studente.

La dimensione relazionale nella scuola primaria

Fantozzi Donatella
2019-01-01

Abstract

Children, better than adults, are able to quickly decipher the inconsistency between behavior and words, also because in terms of development and understanding of communication they are still very close to the unsophisticated, they still follow the path of the immediate, of perceived to skin. If the sensation on the part of the child is of an emotional distance, the response will be wary, aimed at investigating, trying to understand the non-verbal to intuit from what to defend oneself; the relationship will not be experienced as open and dynamic but rather as rigid and linked to a linear and non-complex communication, in which the main issuer remains the teacher and the subordinate recipient the student.  
2019
Fantozzi, Donatella
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1017480
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact