Friedrich Dürrenmatt made his debut as a novelist in the 1950s, with two detective novels whose structure departs from that of more conventional thrillers and is subtly intersected by parenthetical remarks, digressions and deflections meant to break the logic of the genre andproject the readers into a less rigorous and less investigable world than that of the classic enigma-novel. However, it is with a later novel, Das Versprechen(1958), that conventions are completely overturned while the investigator's rationality no longer leads to a necessary solution and rather falls into the void of insanity and senselessness. The real Requiem for a detective novel(the subtitle of Das Versprechen), however, is represented by the short story Das Sterben der Pythia(1976), where Dürrenmatt reshapes the myth of Oedipus and makes it the epitome for every (im)possible investigation aimed to reconstruct a (the) truth in a world out of joint.

Friedrich Dürrenmatt esordisce come romanziere negli anni Cinquanta con due opere poliziesche, in cui la struttura del giallo tradizionale viene sottilmente modificata da incisi, divagazioni e sviamenti che infrangono la logica del genere e ci proiettano in un mondo meno solido e meno indagabile di quello del classico romanzo a enigma. È con il romanzo successivo, tuttavia, Das Versprechen(1958), che le convenzioni vengono completamente ribaltate e la razionalità dell’investigatore non guida più a una soluzione necessaria, ma precipita nel vuoto della follia e della mancanza di senso. Ancor di più, il Requiem per un romanzo giallo(sottotitolo di Das Versprechen) trova forma nel racconto Das Sterben der Pythia(1976), in cui Dürrenmatt rielabora il mito di Edipo e ne fa l’epitome per ogni (im)possibile indagine tesa a ricostruire una (la) verità in un mondo fuor di sesto.

Investigatori, giudici, boia. I romanzi di genere di Friedrich Dürrenmatt

alessandro fambrini
2020-01-01

Abstract

Friedrich Dürrenmatt made his debut as a novelist in the 1950s, with two detective novels whose structure departs from that of more conventional thrillers and is subtly intersected by parenthetical remarks, digressions and deflections meant to break the logic of the genre andproject the readers into a less rigorous and less investigable world than that of the classic enigma-novel. However, it is with a later novel, Das Versprechen(1958), that conventions are completely overturned while the investigator's rationality no longer leads to a necessary solution and rather falls into the void of insanity and senselessness. The real Requiem for a detective novel(the subtitle of Das Versprechen), however, is represented by the short story Das Sterben der Pythia(1976), where Dürrenmatt reshapes the myth of Oedipus and makes it the epitome for every (im)possible investigation aimed to reconstruct a (the) truth in a world out of joint.
2020
Fambrini, Alessandro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
duerrenmatt giudici boia.pdf

accesso aperto

Descrizione: articolo
Tipologia: Versione finale editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 220.58 kB
Formato Adobe PDF
220.58 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1033770
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact