Learning difficulties in mathematics can depend on a variety of factors. Cognitive factors include several skills that partly develop at preschool age, while others are developed starting from the first years of primary school. In this paper we present a critical review of the main hypotheses made in literature about the specific learning disorder referred to as developmental dyscalculia. This review led to a theoretical model which was used to design a computer-based battery for children between the ages of 6 and 12, with the main objective of identifying mathematical learning profiles; such profiles show sets of stronger and weaker mathematical skills of each student, with respect to the model. We specifically present data from the Italian standardization of the MathPro battery and illustrate two examples of mathematical learning profiles.

Le difficoltà di apprendimento in matematica possono dipendere da una varietà di fattori. Tra i fattori cognitivi, vi sono molte abilità, di cui alcune si sviluppano già in età prescolare, mentre altre vengono sviluppate a partire dai primi anni di scuola primaria. In questo contributo presentiamo una revisione critica delle principali ipotesi avanzate nella letteratura rispetto al disturbo specifico dell’apprendimento chiamato discalculia, che ha portato a un modello teorico. Tale modello è stato utilizzato per sviluppare una batteria computerizzata per studenti di scuola primaria e del primo anno di scuola secondaria di primo grado, con lo scopo di identificare profili di apprendimento matematico, portando alla luce punti di forza e di debolezza rispetto agli ambiti descritti nel modello teorico. In particolare, presentiamo dati relativi alla standardizzazione italiana della batteria MathPro e mostriamo due esempi di profili di apprendimento matematico.

Identificare profili di apprendimento matematico di bambini tra 6 e 12 anni: la standardizzazione italiana della batteria MathPro

Baccaglini-Frank, Anna
Primo
;
2020-01-01

Abstract

Learning difficulties in mathematics can depend on a variety of factors. Cognitive factors include several skills that partly develop at preschool age, while others are developed starting from the first years of primary school. In this paper we present a critical review of the main hypotheses made in literature about the specific learning disorder referred to as developmental dyscalculia. This review led to a theoretical model which was used to design a computer-based battery for children between the ages of 6 and 12, with the main objective of identifying mathematical learning profiles; such profiles show sets of stronger and weaker mathematical skills of each student, with respect to the model. We specifically present data from the Italian standardization of the MathPro battery and illustrate two examples of mathematical learning profiles.
2020
Baccaglini-Frank, Anna; Karagiannakis, Giannis; Pini, Cecilia; Termine, Cristiano; Girelli, Luisa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ricercazione_Profili di apprendimento matematico_postprint.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione finale editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 3.68 MB
Formato Adobe PDF
3.68 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1051484
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact