The inclusive trajectory must be at the center of knowledge in the form of interdisciplinarity; inclusion can take place exclusively through didactic practices that provide for the active participation of pupils through cooperativeism and peer tutoring. Furthermore, it is necessary to rejuvenate the prejudices on a certain simplistic tendency to the use of dispensatory measures and compensatory instruments, resorting to a reasonable conscious accommodation to be applied in training contexts.
La traiettoria inclusiva deve essere al centro dei saperi nella forma dell'interdisciplinartià; l'inclusione può darsi esclusivamente attraverso pratiche didattiche che prevedono la partecipazione attiva degli alunni tramite il cooperativismo e il peer tutoring. Inoltre, è necessario svecchiare i pregiudizi su una certa tendenza semplicistica all'utilizzo di misure dispensative e strumenti compensativi, ricorrendo ad un accomodamento ragionevole consapevole da applicare nei contesti formativi.
Progettare per traiettorie inclusive. Fra qui pro quo e pregiudizi
Fantozzi Donatella
2022-01-01
Abstract
The inclusive trajectory must be at the center of knowledge in the form of interdisciplinarity; inclusion can take place exclusively through didactic practices that provide for the active participation of pupils through cooperativeism and peer tutoring. Furthermore, it is necessary to rejuvenate the prejudices on a certain simplistic tendency to the use of dispensatory measures and compensatory instruments, resorting to a reasonable conscious accommodation to be applied in training contexts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Progettare attività didattiche inclusive-pp.37-52.pdf
non disponibili
Tipologia:
Versione finale editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - accesso privato/ristretto
Dimensione
141.52 kB
Formato
Adobe PDF
|
141.52 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.