Working with Rodari’s legacy means having the courage to move the pedagogical and didactic perspective from teaching to learning, finally recognizing the decisive importance of the approach to knowledge of the human child mind. At the same time, it is necessary to overcome the implicit diffidence towards playing and therefore pleasure, which affects the relationship between adults and children. The idea that having fun is a stumbling block for learning, and more generally and more classically for knowledge, is perhaps one of the worst pedagogical crimes of our time.
Lavorare con l’eredità di Rodari significa avere il coraggio di spostare la prospettiva pedagogica e didattica dall’insegnamento all’apprendimento riconoscendo, finalmente, la decisiva importanza che ha l’approccio al sapere della mente umana bambina. Contestualmente è necessario superare l’implicita diffidenza nei confronti del gioco e quindi del piacere, che continua a condizionare le relazioni tra adulti e bambini. L’idea che divertirsi sia un inciampo per l’apprendimento, e più in generale e più classicamente per il sapere, è forse uno dei peggiori reati pedagogici del nostro tempo.
La fantastica utopia di Gianni Rodari: prospettive operative per i Disturbi Specifici di Apprendimento
Donatella, Fantozzi
2022-01-01
Abstract
Working with Rodari’s legacy means having the courage to move the pedagogical and didactic perspective from teaching to learning, finally recognizing the decisive importance of the approach to knowledge of the human child mind. At the same time, it is necessary to overcome the implicit diffidence towards playing and therefore pleasure, which affects the relationship between adults and children. The idea that having fun is a stumbling block for learning, and more generally and more classically for knowledge, is perhaps one of the worst pedagogical crimes of our time.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.