Working with Rodari’s legacy means having the courage to move the pedagogical and didactic perspective from teaching to learning, finally recognizing the decisive importance of the approach to knowledge of the human child mind. At the same time, it is necessary to overcome the implicit diffidence towards playing and therefore pleasure, which affects the relationship between adults and children. The idea that having fun is a stumbling block for learning, and more generally and more classically for knowledge, is perhaps one of the worst pedagogical crimes of our time.

Lavorare con l’eredità di Rodari significa avere il coraggio di spostare la prospettiva pedagogica e didattica dall’insegnamento all’apprendimento riconoscendo, finalmente, la decisiva importanza che ha l’approccio al sapere della mente umana bambina. Contestualmente è necessario superare l’implicita diffidenza nei confronti del gioco e quindi del piacere, che continua a condizionare le relazioni tra adulti e bambini. L’idea che divertirsi sia un inciampo per l’apprendimento, e più in generale e più classicamente per il sapere, è forse uno dei peggiori reati pedagogici del nostro tempo.

La fantastica utopia di Gianni Rodari: prospettive operative per i Disturbi Specifici di Apprendimento

Donatella, Fantozzi
2022-01-01

Abstract

Working with Rodari’s legacy means having the courage to move the pedagogical and didactic perspective from teaching to learning, finally recognizing the decisive importance of the approach to knowledge of the human child mind. At the same time, it is necessary to overcome the implicit diffidence towards playing and therefore pleasure, which affects the relationship between adults and children. The idea that having fun is a stumbling block for learning, and more generally and more classically for knowledge, is perhaps one of the worst pedagogical crimes of our time.
2022
Fantozzi, Donatella
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1162079
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact