To create a truly inclusive school it is necessary that the reasonable accommodation proclaimed by the United Nations Convention on the rights of persons with disabilities and the principles of Universal Design for Learning become the coordinates of the pedagogical-didactic project. The concepts of facilitation, simplification, rehabilitation activate reductionist positions both in conceptual and content terms since they are based on the pseudo-certainty that in the presence of a fragility it is necessary and sufficient to quantitatively decrease the request, when instead it is a question of diversifying it at a procedural and methodological level.

Per creare una scuola veramente inclusiva è necessario che gli accomodamenti ragionevoli proclamati dalla Convenzione delle Nazioni Unite sui diritti delle persone con disabilità ei principi dell'Universal Design for Learning diventino le coordinate del progetto pedagogico-didattico. I concetti di facilitazione, semplificazione, riabilitazione attivano posizioni riduzionistiche sia in termini concettuali che contenutistici in quanto fondati sulla pseudo-certezza che in presenza di una fragilità è necessario e sufficiente diminuire quantitativamente la richiesta, quando invece si tratta di diversificarlo a livello procedurale e metodologico.

Accomodamento Ragionevole per una pedagogia ecologicamente orientata

Donatella, Fantozzi
2022-01-01

Abstract

To create a truly inclusive school it is necessary that the reasonable accommodation proclaimed by the United Nations Convention on the rights of persons with disabilities and the principles of Universal Design for Learning become the coordinates of the pedagogical-didactic project. The concepts of facilitation, simplification, rehabilitation activate reductionist positions both in conceptual and content terms since they are based on the pseudo-certainty that in the presence of a fragility it is necessary and sufficient to quantitatively decrease the request, when instead it is a question of diversifying it at a procedural and methodological level.
2022
Fantozzi, Donatella
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1162237
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact