Starting from the concept of teacher agency, a topic of scientific debate in English-speaking countries, the paper aims to outline how – in recent educational policies, and particularly in inclusive education policies – greater attention has been paid both to the structure, or conditions by means of which Italian teachers are called upon to act, and to the central role of teachers (by promoting, inter alia cooperative teaching), with the aim of improving their agency.
Partendo dal concetto di teacher agency, più largamente diffuso nella letteratura scientifica dei Paesi anglofoni, questo contributo intende mettere in luce come, soprattutto negli ultimi anni – nelle recenti azioni di politica scolastica in generale e, in particolare, nelle politiche per l’inclusione – si sia prestata maggiore attenzione alle condizioni di contesto in cui l’insegnante italiano è chiamato ad operare. Viene evidenziato come sia stato considerato il ruolo centrale dei docenti in alcune iniziative nazionali – ad es. nella creazione di scuole polo per l’inclusione – con l’obiettivo di porre i presupposti per un miglioramento della loro “agentività”.
Il concetto di Teacher Agency e il sistema inclusivo in Italia
CIAMBRONE R
2018-01-01
Abstract
Starting from the concept of teacher agency, a topic of scientific debate in English-speaking countries, the paper aims to outline how – in recent educational policies, and particularly in inclusive education policies – greater attention has been paid both to the structure, or conditions by means of which Italian teachers are called upon to act, and to the central role of teachers (by promoting, inter alia cooperative teaching), with the aim of improving their agency.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.