There has been considerable growing attention by scholars and schools on time factor as pedagogical variable. On this issue, relevant experimental work has been carried in the last five years. This contribution aims to provide a synthesis of the different approaches used, that could be led back to three different ways of interpreting the variable “time”: organization of teaching (school timetable), pace of learning (personalization) and “time” as existential dimension (slow education). Then, it will present the first results of the experimentation of the MODI-IEO Project on “Improving the Organization of Teaching”, that saw the involvement of about 390 classes, 700 teachers and more than 8000 pupils throughout Italy for three years.

Vi è una crescente attenzione, nell’ambito degli studi scientifici e da parte delle scuole, verso il fattore “tempo” quale variabile pedagogica. Nell’ultimo quinquennio sono state avviate importanti sperimentazioni che ruotano intorno a tale concetto. Obiettivo di questo contributo è di fare sintesi tra i diversi approcci, riassumibili in tre filoni di diversa interpretazione di tale variabile temporale: quello dell’organizzazione didattica (l’orario scolastico), quello dei ritmi di apprendimento (la personalizzazione) e quello del tempo come dimensione esistenziale (l’educazione lenta), portando in evidenza, e a riprova della tesi esposta, i primi esiti della sperimentazione del Progetto MODI-Migliorare l’Organizzazione Didattica, che ha coinvolto circa 390 classi, 700 docenti e 8000 alunni in tutta Italia per un triennio.

Il tempo quale variabile pedagogica. Una proposta per migliorare l'organizzazione didattica e la qualità dell'apprendimento

CIAMBRONE R
2020-01-01

Abstract

There has been considerable growing attention by scholars and schools on time factor as pedagogical variable. On this issue, relevant experimental work has been carried in the last five years. This contribution aims to provide a synthesis of the different approaches used, that could be led back to three different ways of interpreting the variable “time”: organization of teaching (school timetable), pace of learning (personalization) and “time” as existential dimension (slow education). Then, it will present the first results of the experimentation of the MODI-IEO Project on “Improving the Organization of Teaching”, that saw the involvement of about 390 classes, 700 teachers and more than 8000 pupils throughout Italy for three years.
2020
Ciambrone, R
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11568/1162907
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact