The present essay would like study, firstly, the features of the ekphrastic techniques utilized by Eugenio d’Ors (1881-1954) in his philosophical-literary works ; then, it would like to verify their impact on his thought. Thereby, it would like to demonstrate that, in d’Ors, the turn from a sheerly philosophical writing to an explicitly literary outcome takes place due to ekphrastic strategies, and by embracing the diderotian model of the promenade, in favor of achieving a real aesthetologic-narrative ekphrastic enterprise. The analysis will proceed from an investigation on the links between d’Ors’ ekphrastic book (Tres horas en el Museo del Prado, 1923) and Diderot’s Salons, in order to elaborate an exemplary attempt of theory of philosophical ekphrasis.
In questa proposta si intende anzitutto studiare – nello specifico – le caratteristiche dei procedimenti ecfrastici utilizzati da Eugenio d’Ors (1881-1954) nella sua produzione filosofico-letteraria, per poi verificarne – più in generale – il portato e l’incidenza nel suo pensiero. In tal modo si vorrebbe dimostrare che, in d’Ors, il passaggio da una scrittura schiet- tamente filosofica a obiettivi più precisamente letterari avviene grazie a tecniche ecfrastiche e facendo proprio il modello della promenade di matrice diderotiana, nella prospettiva di un progetto complessivo di ecfrasi estetologico-narrativa. L’analisi procederà da una ricognizione delle affinità tra il libro ecfrastico di d’Ors (Tre ore nel museo del Prado, 1923) e i Salons di Diderot, per elaborare un tentativo esemplare di teoria dell’ecfrasi filosofica.
Camminare è descrivere. Il modello della “promenade” per l’ecfrasi filosofico-letteraria di Eugenio d’Ors
marcello sessa
2021-01-01
Abstract
The present essay would like study, firstly, the features of the ekphrastic techniques utilized by Eugenio d’Ors (1881-1954) in his philosophical-literary works ; then, it would like to verify their impact on his thought. Thereby, it would like to demonstrate that, in d’Ors, the turn from a sheerly philosophical writing to an explicitly literary outcome takes place due to ekphrastic strategies, and by embracing the diderotian model of the promenade, in favor of achieving a real aesthetologic-narrative ekphrastic enterprise. The analysis will proceed from an investigation on the links between d’Ors’ ekphrastic book (Tres horas en el Museo del Prado, 1923) and Diderot’s Salons, in order to elaborate an exemplary attempt of theory of philosophical ekphrasis.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.