This paper offers a reflection on so-called “inclusive education” beginning with a brief terminological review of the topic and an analysis of a sample of grammar textbooks currently used in lower secondary schools in Italy. The aim is to investigate the choices made in terms of content selection, teaching strategies, and tools presented in sections dedicated to inclusive education, in order to propose concrete suggestions for designing accessible materials for all types of learners.
Il contributo propone una riflessione sulla cosiddetta “didattica inclusiva” a partire da una breve revisione terminologica sulla questione e dall’analisi di un campione di vo-lumi di grammatica circolanti nelle scuole secondarie di primo grado in Italia. L’obiet-tivo è quello di indagare quali siano le scelte compiute in termini di selezione di con-tenuti, strategie didattiche e strumenti proposti nelle sezioni dedicate alla didattica inclusiva, così da avanzare proposte concrete per la progettazione di materiali acces-sibili per tutte le tipologie di apprendenti.
Declinazioni di didattica “inclusiva” nelle grammatiche per la scuola secondaria di primo grado: analisi di strategie, strumenti e contenuti
valentina bianchi
2025-01-01
Abstract
This paper offers a reflection on so-called “inclusive education” beginning with a brief terminological review of the topic and an analysis of a sample of grammar textbooks currently used in lower secondary schools in Italy. The aim is to investigate the choices made in terms of content selection, teaching strategies, and tools presented in sections dedicated to inclusive education, in order to propose concrete suggestions for designing accessible materials for all types of learners.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


