The book of Cristoforo Bonavino: a ‘vital’ experiment in grammar didactics This study focuses on the book Elementi di grammatica generale applicato alle due lingue italiana e latina, with particular attention to the first volume dedicated to the Italian language. Although it is not among the best known of its time, the work, first published in Genoa in 1848 by Cristoforo Bonavino, offers interesting insights into the evolution of the relationship between grammar and teaching. This is especially remarkable given the epoch-making period in which it appeared, from both a historical-political and a linguistic-educational point of view. The analysis concentrates specifically on the teaching apparatuses proposed, which reveal rather innovative methodological choices and demonstrate a progressive attention to users’ needs. In parallel, the book exemplified didactic strategies which constitute the basis for subsequent grammars, up to the most recent ones.
Questo contributo analizza l’opera dal titolo Elementi di grammatica generale applicati alle due lingue italiana e latina, con particolare attenzione al primo volume dedicato alla lingua italiana. Pubblicata per la prima volta a Genova nel 1848 da Cristoforo Bonavino, pur non essendo tra le più note del suo tempo, la grammatica offre interessanti spunti di riflessione sull’evoluzione del rapporto tra grammatica e didattica, specialmente se contestualizzata nel periodo di svolta epocale (sia da un punto di vista storico-politico, sia da un punto di vista linguistico-educativo) in cui compare. L’analisi si concentra nello specifico sugli apparati didattici proposti, che rivelano scelte metodologiche piuttosto innovative, dimostrando una progressiva attenzione alle esigenze degli utenti, e mettendo in atto strategie didattiche alla base della progettazione delle grammatiche successive, fino a quelle più recenti.
L'opera di Cristoforo Bonavino: un esperimento "vitale" di didattica della grammatica
valentina bianchi
2025-01-01
Abstract
The book of Cristoforo Bonavino: a ‘vital’ experiment in grammar didactics This study focuses on the book Elementi di grammatica generale applicato alle due lingue italiana e latina, with particular attention to the first volume dedicated to the Italian language. Although it is not among the best known of its time, the work, first published in Genoa in 1848 by Cristoforo Bonavino, offers interesting insights into the evolution of the relationship between grammar and teaching. This is especially remarkable given the epoch-making period in which it appeared, from both a historical-political and a linguistic-educational point of view. The analysis concentrates specifically on the teaching apparatuses proposed, which reveal rather innovative methodological choices and demonstrate a progressive attention to users’ needs. In parallel, the book exemplified didactic strategies which constitute the basis for subsequent grammars, up to the most recent ones.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


